Berlingske Business

TDC-topchef er forsigtigt optimistisk

pix-Pernille Erenbjerg
TDC-topchef Pernille Erenbjerg har »markant bedre« forventninger til 2017 efter et hårdt 2016. Arkivfoto: Erik Refner, Scanpix Foto:

Pernille Erenbjerg ser flere lyspunkter for Danmarks største telekoncern i 2017 trods de stadig mange udfordringer.

For første gang i fem år stiger TDCs indtjening på mobilforretningen i Danmark, og topchef Pernille Erenbjerg ser ind i et 2017 med lysere udsigter end gennem mange år.

»Indtjeningen i mobilforretningen er i vækst, hvilket den ikke har været i fem år. Det er faktisk en rigtig turn-around, men vi har sagt, at 2016 blev det år, hvor vi skulle bygge basen for i de kommende år at gøre det bedre. Forventningerne til 2017 er markant bedre, blandt andet med vækst i vores cashflow,« siger koncernchefen til Berlingske i forbindelse med regnskabet for 4. kvartal, som blev fremlagt fredag morgen.

28BUStdc1-123812.jpg

Bedre til at holde på mobilkunderne

Hun mener, at den danske mobilforretning er kommet op i »andet gear«.

»Det skyldes både prisstigningerne og de 54.000 nye kunder, som vi har fået på et år. Altså en kombination af nye kunder, og at vi er blevet dygtigere til at holde på de kunder, vi har,« siger Pernille Erenbjerg.

Det ses også af, at det gennemsnitlige månedsforbrug pr. mobilkunde fastholdes på de 118 kroner om måneden efter gennem mange år at have været konstant nedadgående - en tendens, som alle teleselskaberne oplever.

pix-TDC Teglholmen

EUs forestående indgreb mod roaminggebyrer fra 15. juni i år vil koste TDC mange penge.

»I 2017 forventer vi, at reguleringen samlet set vil koste 150 millioner kroner, hvoraf roaming er den store del. Telebranchen er ked af, at politikerne kun har koncentreret sig om den ene side af ligningen, nemlig regningen ud mod kunderne, og ikke hvad teleselskaberne afregner. De to tingburde have fulgtes bedre ad,« mener TDC-topchefen.

Fortsat pres på erhvervsmarkedet

TDCs omsætning er gået tilbage, det samme er indtjeningen (EBITDA), der ligger 10,5 procent under, hvad 2015 sluttede med.

Erhvervsmarkedet fortsætter med at være hårdt, og især Telenor presser sine konkurrenter, senest ved at stjæle Novo Nordisk som stor kunde fra TDC.

pix-TDC-gadeskab

»I sommer sagde vi, at vi trækker os ud af et par større forhandlingsforløb, fordi priserne nu ligger på niveauer, hvor det for os ikke længere er en fornuftig forretning. Vi vidste, at 2016 ville betyde færre erhvervskunder men over tid til gengæld en bedre indtjening, og at vi skal hen i 2. halvår 2017, før vi ser bedre takter. Det er stadig forventningen,« siger Pernille Erenbjerg.

TV-markedet falder

TV har - gennem TDCs kabel-TV-selskab YouSee - tidligere været TDCs guldæg. Trods 2.000 flere TV-kunder for hele 2016 er indtjeningen faldet, ifølge regnskabet som følge af både stigende priser på TV-indholdet, og fordi flere opsiger de store TV-pakker, som mange finder er alt for dyre. Også reguleringen, hvor TDC nu skal tillade andre selskaber at kunne leje sig ind på kabel-TV-nettet og selv sælge bredbånd til kunderne, kan mærkes.

»Der er pres på TV-markedet, men man skal huske, at markedet som helhed falder, fordi alle forbrugere tilgår underholdning på en anden måde end for nogle år siden. Men dermed stiger TDCs markedsandel i Danmark. Det vigtige for os er at komme ud med mere tidssvarende TV-produkter, hvor det traditionelle TV og de tjenester, der lægges ovenpå, smelter sammen. Det gør de i vores TV-boks, og det er den, der gør os relevante,« siger TDC-topchefen.

pix-Johan Dennelind

TDC havde ved årets udgang lidt omkring 70.000 TV-bokse ude hos sine kunder.

»Det er bedre, end vi havde regnet med, og når vi kører TV-kampagner for boksen,kan vi se et meget stort salg. Så vi har fat i noget, der virker, men det tager tid at  få ud til mange kunder. Det går dog den rigtige vej,« understreger hun.

Mere konkurrence i Norge

TDCs opkøb af Norges næststørste kabel-TV-selskab Get er stadig afgørende for, at koncernen holder skansen. Indtjeningen hos Get er på et år vokset med 7,7 procent, om end omsætningen kun er steget med 2,9 procent. Og det vil gå langsommere i Norge i 2017.

»Vi har hele tiden vidst, at der ville ske en opbremsning på det norske marked. Nu ser vi det i tallene. Men vi vil absolut stadig kunne vokse - i midten af en encifret procentvækst,« fastslår Pernille Erenbjerg.

pix-Telenor-butikken

TDC har ikke offentliggjort tal på, hvordan det går med at sælge mobiltelefoni til Gets TV- og bredbåndskunder.

»Det er stadig meget nyt. Det går rigtigt fint, men vi venter med at offentliggøre tal. Vi skal lige ud af vuggestuen,« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen