Berlingske Business
12:46Novo-rival overrasker positivt

TDC-topchef: De bedste 13 milliarder, jeg har brugt

pix-Pernille Erenbjerg
Pernille Erenbjerg var finansdirektør i TDC, da koncernen købte op i Norge - et køb, som siden har reddet TDCs regnskab gang på gang. I Danmark er TDCs største problem stadig erhvervsforretningen, hvor konkurrenterne går hårdt til biddet. Arkivfoto: Liselotte Sabroe, Scanpix Foto:

Opkøbet af Norges næststørste kabel-TV-selskab redder igen TDCs regnskab, men væksten vil ikke blive ved med at være tocifret, siger TDCs koncernchef, som ikke lægger op til nye prisstigninger i Danmark - men heller ikke vil udelukke dem.

»Det er de bedste 13 milliarder, som jeg nogen sinde har brugt!«

Det fastslår TDCs koncernchef, Pernille Erenbjerg, over for Berlingske om købet i september 2014 af Norges næststørste kabel-TV-selskab Get, som igen er årsag til, at Danmarks største telekoncern onsdag morgen kunne nøjes med at melde en beskeden tilbagegang ud.

»Basalt set er Get en virkeligt god forretning - vel drevet og vel investeret. Det er ikke uventet, at der begynder at ske ting på det norske marked, hvor presset øges som i Danmark. Vi forventer fortsat, at Get er en pæn vækstforretning, men vækstrater på 10-12 procent er ikke langvaringe. De vil snarere blive encifrede, men fem-syv procent i denne branche er også vældigt fint,« understreger Pernille Erenbjerg.

pix-TDC-facade

Bedre til at holde på kunderne

TDC-koncernen har i april-juni mistet såvel omsætning som overskud, og der er tilbagegang på både antallet af TV-, fastnet- og bredbåndskunder. Til gengæld har TDC for første gang i fem år haft fremgang i sin mobilforretning og hentede i april-juni 25.000 nye kunder.

»Vi er især glade for fremgangen på mobilsiden. Faktisk er det ikke, fordi vi tiltrækker flere nye kunder end normelt. Det ligger relativt stabilt. Men vi er blevet dygtigere til at holde på dem, vi har, samtidig med at det er lykkedes at stabilisere det gennemsnitlige forbrug hver måned, selv om roamingpriserne (prisen for at bruge telefonen i udlandet, red.) falder. På erhvervssiden oplever vi et meget massivt prispres. TDCs erhvervsproblem er stort, og det lægger vi ikke skjul på, men der er ikke én løsning,« konstaterer Pernille Erenbjerg.

TDCs konkurrenter har i nogen tid øget indsatsen på at stjæle erhvervskunderne. TDC begyndte derfor at modernisere de systemer, som telegiganten sælger til virksomhederne, og få dem flyttet over på en ny platform.

TDC

»Vi er nok halvvejs igennem nu, men det vil nok tage 12 måneder, før vi ser en forbedring. Vi vil gerne give kunderne bedre oplevelser, for det er en del af løsningen på det pres, som der er på markedet. De nye produkter kan mere, og kunderne kan selv betjene sig bedre online og dermed få en mere tidssvarende oplevelse. Vi skal levere en god oplevelse og en vis agilitet med nye funktionaliteter, og det bliver nemmere, når vi er på en ny teknologisk platform,« siger TDCs topchef.

Fokus på sammenlægning

1. juli blev alle TDCs privatkunder samlet under YouSee-mærket, som har et bedre ry end TDC-mærket. Det skete ikke uden problemer med teknikken, hvor mange frustrerede kunder forsøgte at komme igennem for at få besked.

»Jeg synes, at vi overordnet er kommet fornuftigt igennem, men det er klart, at det ikke kan gøres uden tekniske fejl. Derfor handler det om, hvor hurtigt man kan fikse dem, og hvor godt man holder kunderne informeret undervejs. Her er vi nok kommet ud af juli, som vi havde regnet med, og 3. kvartal vil hovedsagelig blive brugt på at stabilisere de mange nye ting,« siger Pernille Erenbjerg.

Bliver TDCs udadvendte aktiviteter så mindre i juli-september?

»Nej, det kan man ikke sige. Resten af året vil vi ikke sætte nye IT-projekter i gang men fokusere 100 procent på at nå i mål. Men vi vil stadig være aktive på markedet, og der vil bestemt også komme enkelte nye ting fra os,« siger hun.

tdc

Prisstigninger? Tja...

YouSee, som gennem mange år var TDCs guldkalv som Danmarks største TV-leverandør, fortsætter med at miste kunder på TV-siden. På tre måneder har endnu 6.000 forladt YouSee.

»Alle ændrer TV-vaner, så det bliver et langt, sejt træk at få ændret. Her tror vi stadig, at en del af løsningen er vores nye TV-boks, hvor man kan mere,« siger Pernille Erenbjerg.

TDC fastholder sine forventninger for 2016, som ligger under, hvad 2015 bragte i land.

»Vi ser ingen store, dramatiske ændringer resten af året. 3. kvartal er traditionelt her, hvor sænkningen af roamingpriserne i EU gør ondt. Hovedparten af smerten kommer i 3. kvartal, og det skal man huske, når man sætter sine forventninger,« mener TDC-topchefen.

telia

Hun er mere kryptisk, hvad angår fortsatte prisstigninger resten af året. TDC har i flere år typisk hævet sine priser ved årsskiftet, og alle teleselskaberne har siden efteråret 2015 gradvis fjernet de billigste abonnementer for nye kunder og lagt lidt mere i pakken i de lidt dyrere. Det samme er sket blandt eksisterende kunder for at sikre en bedre økonomi.

»Jeg har ingen prisstigninger med her, men om der kommer nogen eller ej, kikker vi løbende på. Vi må se, hvad det bliver til. Der er ingen beslutninger om det i dag,« siger hun.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen