Berlingske Business

TDC søger international partner

pix-carsten
TDCs topchef, Carsten Dilling, vil jagte omsætning ved at lade TDC indgå i en konsolidering. Foto:

Teleselskabet TDC vil være attraktivt partneremne for verdens største teleselskaber. Der skal være færre og større selskaber, for at ruske op i branchen, mener topchefen.

Danmarks største teleselskab søger partner i jagten på at blive endnu større. Topchefen er af den holdning, at der skal ske en konsolidering i Norden, og derfor indbyder TDC verdens største teleselskaber til at indgå tættere partnerskaber.

»Vi kunne ønske os konsolidering i den nordiske telesektor. Det er noget jeg ikke kan tage initiativ til, men det ville være spændende, hvis vi fik nogle færre og større spillere,« siger Carsten Dilling, TDCs topchef til Børsen mandag.

Det kan både være et konsolideringsmæssigt partnerskab eller et løbende, lægger topchefen vægt på. TDC har søgt at blive broen til Norden gennem de partnerskaber selskabet har med AT&T, Verizon, Vodafone og British Telecom.

Topchefens ideer har fået ørerne på stilke i Sydbank, hvor TDC-analytiker Morten Imsgaard kalder topchefens synspunkt for spændende.

»Det er et meget spændende synspunkt, Carsten Dilling kommer med. Han siger jo reelt, at TDC er parat til at indgå i en konsolidering, men at de selv har svært ved at tage initiativet,« siger Morten Imsgaard til Børsen.

TDC har siden 2006 og til i år været ejet af fem kapitalfonde. Men siden TDC er blevet solgt tilbage til aktiemarkedet, er TDC reelt til salg hver dag, siger Morten Imsgaard, så ved at gøre TDC klar til et større partnerskab, får topchefen varetaget både TDC og aktionærernes interesse.

For der foregår en slags oprydning i den europæiske telebranche. 3 har købt Orange i Østrig og er i gang med et opkøb af O2 i England, og i den udvikling vil TDC markere sig, siger John Strand, direktør for firmaet Strand Consult, som analyserer telebranchen.

»Man man skal huske, at TDCs tidligere ejere, de fem kapitalfonde, har været rundt overalt for at forsøge at sælge deres aktier i TDC. Uden held,« siger John Strand ti Børsen.

TDC har siden 2006 forsøgt at reducere omkostningerne og rydde op i selskabets portefølje af udenlandske og danske selskaber. Men TDC mister alligevel hvert år omsætning på mobilmarkedet, fortæller topchefen.

Dog har TDC opnået resultater ved at holde sig fra priskrigen, og trods et fald på 79 millioner kroner i omsætning på mobilmarkedet fra første kvartal 2012 til første kvartal 2013, har selskabets konkurrenter, Telenor og Telia, i samme periode henholdsvis mistet 263 millioner kroner og 252 millioner kroner, siger Carsten Dilling i Børsen.

Han udelukker ikke, at TDC kan åbne op for at udvide et partnerskab, men noget konkret er ikke på tegnebrættet.

»Vi er åben for alt. Min pointe er, at det vil være godt for markedet, at der sker noget. Men det er vigtigt at sige, at der ikke er noget konkret i gang,« siger Carsten Dilling til Børsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen