Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

TDC opgiver vækst

TDC opgiver vækst - 1
Foto:

Stabilisering, men ikke vækst. Det er det væsentligste krav til TDC lige nu, erklærer topchef Henrik Poulsen. Dermed skifter TDC strategi i forhold til tidligere udmeldinger.

Telemarkedet er ikke et vækstmarked, og TDC kommer ikke til at være en vækstvirksomhed. Sådan lyder den kovending, som den nytiltrådte TDC-chef, Henrik Poulsen i går foretog, samtidig med at han præsenterede TDCs nye pakkeløsninger med telefoni, internet og TV i een samlet pakke.

Hidtil har det ellers heddet sig, at TDCs nye topchef skulle skabe vækst i omsætningen og kapre markedsandele, men nu erkender Henrik Poulsen, at telemarkedet er under pres, og at det er en illusion at forestille sig, at man kan skabe andet end stabilitet. Det skriver dagbladet Børsen.

Det er nye toner i forhold til hvad TDCs bestyrelsesformand, Vagn Sørensen, sagde, da Henrik Poulsen tiltrådte. Dengang lød stillingsbeskrivelsen, at Henrik Poulsen blev sat ind for at skabe vækst.

Henrik Poulsen betoner således, at hans håb er, at stoppe frafaldet af kunder med det nye pakke-initiativ.

Den markante kovending er bemærkelsesværdig, da Henrik Poulsen dermed slår samme toner an, som forgængeren Jens Alder. Alder, der røg ud af TDC ganske uventet, var netop kendt for at fremhæve de barske realiteter i dagens tele-marked.

Nemlig, at priserne er under pres, vækstmuligheder inden for de klassiske teleområder stort set udtømt - og at TDC dermed er nødt til at spare sig til bedre en bedre bundlinje og samtidig løbende introducere en række nye tjenester til kunderne, så de er villige til at betale en merpris for at vælge TDC frem for en skrabede billig-udbydere som Bibob og Fullrate.

Play holder på kunderne
Derfor lancerede Alder tjenesten TDC Play, der er en gratis musiktjeneste til TDCs mobil- og internetkunder, og i et interview med Berlingske Business sidste år, afslørede Alder, at TDC ser ud til at være lykkedes med at holde bedre på mobilkunderne på grund af Play. En omsætningsstabilisering på linje med den, hans efterfølger nu også vil forsøge at opnå.

TDC har i de sidste par del-regnskabsfremlæggelser døjet med, at selskabet ikke længere har vækst af betydning i antallet af bredbåndskunder. Dermed er der ikke noget, der kan kompensere for det hastige frafald af kunder til fastnettet, samt de mindre marginaler på mobiltelefoni.

Samtidig er TDC truet af elselskaberne, der har etableret et fibernet helt uden om TDC, hvilket reelt udgør den første konkurrerende tele-infrastruktur til det kobbernet, som TDC ejer, og som næsten alle andre teleselskaber lejer sig ind på til deres kobberbaserede tjenester, som for eksempel telefoni og ADSL.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen