Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

TDC lancerer kriseplan for skrantende erhvervsforretning

ARKIVFOTO 2012 af administrerende direktør i TDC, Carsten Dilli
ARKIVFOTO. TDCs erhvervsforretning skranter, og det skal der nu rettes op på med en nyt program over det næste 1,5 år. Foto:

Driftsresultatet i erhvervsforretningen falder med 200 millioner kroner hos TDC, der nu sætter kriseplan i værk for at stoppe blødningen.

TDC leverede fredag et halvårsregnskab nogenlunde i tråd med aktieanalytikernes forventninger, men et enkelt punkt ramte helt ved siden af. Erhvervskunderne. For TDCs topchef Carsten Dilling er det en skamplet på regnskabet, som der nu skal sættes målrettet ind for at rette op på, fortæller han.

Omsætningen i erhvervsforretningen endte på 1.452 millioner kroner i kvartalet, hvilket er 142 millioner kroner mindre end samme kvartal sidste år. Driftsresultatet endte på 912 millioner kroner - et fald på 200 millioner kroner.

dilling

»Erhvervsforretningens er et skidt observationspunkt i regnskabet, for resultatet trækker det samlede resultat betydeligt ned. Vi har nu sat gang i et omfattende program, som skal køre i de næste 18 måneder og tage fat på basale programer i vores basisprocesser,« siger han.

TDCs problemer med erhvervskunderne er omfattende og drejer sig om ting så basale som evnen til at sende regninger effektivt ud, forklarer han.

»Vi skal også simplificere vores tilbud. Alt for ofte ender vi med at tilbyde et specialsyet produkt til en virksomhed, og det øger naturligvis kompleksiteten for os. Ofte vil en standardløsning fungere fint, så det skal vi bruge mere fremover,« siger han.

tdc

Erhvervsmarkedet er ligesom mobilmarkedet for privatkunder ekstremt konkurrencepræget i Danmark. Fokus ligger på lave priser, og det spiller ikke nødvendigvis til TDCs styrker.

»Vi ser det alle steder, men især inden for den offentlige sektor, hvor man udelukkende fokuserer på pris og ikke så meget på funktionalitet, kundesupport og leveringsdygtighed. Vi har et kvalitetsprodukt, der koster lidt mere, og det har været en række aftaler, hvor vi simpelthen har måttet sige, at der kan vi ikke være med,« siger Carsten Dilling.

»Vi kan ikke levere den kvalitet, vi står for, til den pris. Det gør selvfølgelig ondt på os, men jeg tror også, det hæmmer digitaliseringen i Danmark, fordi man får nogle løsninger i det offentlige, som ikke fungerer.«

Han nævner, at TDC flere gange har måttet rydde op efter andre, der alligevel ikke har kunnet levere en fiberforbindelse som lovet. Og i mellemtiden har det offentlige tabt millioner på rationaliseringer via digitalisering, som er blevet udskudt på grund af leveringsproblemer.

q

pix-4G-tale

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen