Berlingske Business

TDC-kunder får loft på netforbindelsen

TDC-kunder får loft på netforbindelsen - 1
TDC har nu skrevet ind i vilkårene, at der kan sættes en topgrænse for, hvor mange data man som kunde må hente på nettet. Foto: Jens Nørgaard Larsen, Scanpix

Datterselskabet YouSee har i stilhed sat grænser for, hvor meget kunder med lynhurtige forbindelser må hente på nettet. Samme grænser kan nu indføres hos de øvrige kunder.

TDC indfører nu grænser for, hvor meget kunderne kan få lov at hente på Internet-forbindelsen.

Datterselskabet YouSee (det tidligere TDC Kabel-TV) har i stilhed ændret abonnementsvilkårene for alle sine kunder. Nu er det føjet ind, at YouSee har mulighed for at indføre et såkaldt forbrugsloft, altså en øvre grænse for, hvor mange data man kan hente hjem fra nettet på sin bredbåndsforbindelse gennem kabel-TV-stikket i væggen.

De hurtigste først

Kunder, der de seneste måneder har taget imod YouSees nyeste tilbud om at få en netforbindelse med en hastighed på 50 megabit i sekundet, er de første, der mærker grænsen. De må maksimalt hente 200 gigabyte data om måneden.

»Det er en såkaldt fair use-grænse, som er indført på den højeste hastighed. 50 megabit er et nyt produkt, som måske har appel til kundetyper, der er ekstremt forbrugende. Det ved vi endnu ikke, men selve nettet er jo en ressource, som alle deler. Derfor har vi fastlagt et forbrugsloft. Men vilkårene er ændret for alle, så YouSee kan indføre en sådan grænse,« forklarer pressechef Ib Konrad Jensen fra YouSee, som dog ikke forventer, at den høje hastighed - 12-14 gange hurtigere end en gennemsnitlig dansk netforbindelse - bliver en storsællert.

Find det selv

Ændringerne i vilkårene for kunderne hos Danmarks største kabel-TV-selskab blev annonceret forholdsvis anonymt i aviserne under »Officielle meddelelser«. Her henvises der til YouSees netsted, hvor kunderne kan finde de gamle og de nye vilkår, som gælder fra 1. august. Men YouSee omtaler ikke selv, hvori ændringerne består.

»Det er en proces, som hele TDC har været igennem, for at harmonisere alle vilkår, så de såvidt muligt er ens, uanset om man har bredbånd, telefoni eller TV. Men det er yderst begrænsede ændringer. Kabel-TV-kundernes opsigelsesfrister er f.eks. ændret fra at være 14 dage til udgangen af en regnskabsperiode, typisk op til tre måneder, til nu at kunne opsiges og være gældende med udgangen af næste hele måned,« siger Ib Konrad Jensen.

Men er det ikke en håbløs måde at kommunikere det på ved blot at læggge de gamle og nye vilkår ud, så man selv må printe ud og sammenligne?

»Det kan man sige, men det er en typisk fremgangsmåde, når det blot har mindre konsekvenser.«

Det kan kunderne jo ikke vide...

»Her får de faktisk bedre vilkår end tidligere. Hvis der var større og mere direkte ændringer, plejer vi at supplere med pressemeddelelser eller breve direkte til kunderne. Men du kan da have ret i, at man kunne fremhæve og forklare ændringerne. I dette tilfælde har vi valgt at gøre det sådan, fordi det er yderst beskedent, hvad det har af betydning.«

Midt i en sommerferie

Hvorfor gør man det nu og fortæller folk, at de på grund af ændringerne kan opsige deres abonnement hos YouSee, hvis de henvender sig senest 15. juli. Det er jo lige midt i en sommerferie, hvor størstedelen af Danmark er væk?

»Det er ikke et bevidst valg. Vi har bare ikke kunnet nå at gøre det gør. Og så skal man nok ikke forvente mange opsigelser, når folk får forbedret opsigelsesvarslet.«

Så de, der ikke nåede det nu, får lettere ved at komme ud af det?

»Ha ha, ja, det kan du sige,« siger YouSees pressechef.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen