Berlingske Business
17:41God weekend

TDC køber Plenti

pix-Morten Strunge og Peter Mægbæk
Det er kun halvandet år siden, at to gamle kendinge i televerdenen, Morten Strunge (til venstre) og Peter Mægbæk (til højre), søsatte teleselskabet Plenti i Danmark. Nu er selskabet solgt til TDC. Arkivfoto: Asger Ladefoged, Scanpix Foto:

Endnu engang opkøber Danmarks største teleselskab en af sine irriterende konkurrenter.

Efter kun halvandet år er det nyeste, danske mobilselskab Plenti blevet opkøbt af Danmarks største telekoncern, TDC.

Prisen på salget, som blev skrevet under klokken 7 i morges, er på 74 millioner kroner. Sælgerne er administrerende direktør for Plenti, Peter Mægbæk, og Morten Strunge, idemanden bag såvel e-bogsselskabet Mofibo som i sin tid lavprismobilselskabet Onfone, som TDC også måtte købe til tavshed ved i maj 2011 at betale 300 millioner kroner og siden omlægge til YouSee Mobil som en del af den TDC-ejede TV-leverandør YouSee. Morten Strunge solgte i maj 2016 Mofibo til svenske Storytel for 100 millioner danske kroner.

Det er kun seks måneder siden, at den meget erfarne tele- og IT-investor Preben Damgaard skød »et betydeligt, tocifret millionbeløb« i Plenti.

Direktør: Det var en afvejning, om vi skulle fortsætte eller sælge

»Vi har ikke forhandlet særligt længe. Der var flere forskellige muligheder på bordet. Det var en afvejning i aktionærkredsen, om vi ville investere mere eller tage imod det konkrete tilbud, og der var enighed om, at det var et godt tilbud, så vi er rigtigt glade for handelen,« siger Peter Mægbæk til Berlingske.

Betyder det, at I har haft tilbud fra andre købere?

»Det vil jeg ikke konkret ind på, men der har været stor interesse for virksomheden. Ambitionen var at drive Plenti længere, men nogle gange får man forskellige muligheder og må vælge. Kunderne får nu forhåbentlig en bedre dækning og fortsætter ellers med de samme produkter og priser på eksisterende abonnementer. Det har vi ingen planer om at ændre på,« siger han.

Plenti startede i marts 2016 og skilte sig ud fra alle øvrige selskaber ved at inkludere frit dataforbrug, altså uden en egentlig grænse. Det har båret frugt, og selskabet kunne for nylig runde 90.000 mobilkunder i Danmark.

Flytter fra »3« til TDC

Omsætningen var i det første regnskabsår på 36 millioner kroner med et negativt driftsresultat (EBITDA) på 46 millioner kroner.

Plentis mobilkunder vil fortsætte på deres nuværende abonnementer, men Plenti rykker nu fra »3«s mobilnet over på TDCs mobilnet, som dermed får tilført 90.000 nye kunder.

De 90 medarbejdere hos Plenti fortsætter uændret, oplyser TDC, der i forvejen ejer Telmore og Fullrate - sidstnævnte stiftet af Peter Mægbæk, som »regner med at fortsætte - jeg er i alle tilfælde ikke opsagt«, som han udtrykker det med et grin.

Koncerndirektør i TDC, Michael Moyell Juul, kalder opkøbet »attraktivt både fra en finansiel og strategisk vinkel«. Prisen er under det niveau, hvor Konkurrencestyrelsen skal ind og sige god for det. Derfor træder det i kraft med det samme.

Strunge: TDC er en god køber

»Timingen var god nu. Vi er nået langt på relativt kort tid, og det er vel også det, TDC anerkender. Desuden er TDC en god køber. Vi kender alle sammen TDC fra tidligere, så det er et fint sted at sende virksomheden videre til, også for medarbejderne,« siger Morten Strunge til Berlingske.

Selv om både kundetallet og salgsprisen er mindre, end da han solgte Onfone til TDC, »synes jeg stadig, at det er en fantastisk forretning.«

»Det har været sindssygt sjovt, og vi har haft haft op- og nedture, men alle synes, at dette er det rigtige,« siger han.

Analytiker: Rebeller kan stadig udfolde sig i Danmark

Der er skulderklap til Plenti-holdet fra analytikere.

»Serieiværksætteren Morten Strunge gør det igen. TDCs køb af Plenti viser, at det stadig kan lykkes for »rebeller« at udfordre industrien og efterfølgende sælge kunderne tilbage tilselskaberne. Salgsprisen på 74 millioner svarer til, at TDC betaler 822 kroner pr. kunde. På trods af høj priskonkurrence har Plenti alligevel, takket være et klart kommunikeret produkt, været i stand til at tiltrække mange kunder,« siger Per Hansen, investeringsøkonom i den svenske aktiehandelsportal Nordnet.

Han mener, at den største effekt af købet kan blive, at konkurrencen aftager. Omvendet finder han det fortsat sandsynligt, at der vil poppe nye teleselskaber op igen og gøre livet besværligt for de store.

TDC-koncernen havde ved udgangen af juni i alt 2.939.000 mobilkunder. Telenor (med CBB) havde som nummer to i Danmark 1.840.000, Telia (med CallMe) som nummer tre 1.482.000 og »3« (med Oister) 1.289.000 mobilkunder.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen