Berlingske Business

TDC-køber kan skyde sig selv i foden med opsplitning

Mens køberkonsortiet vil splitte TDC op, viser udenlandske erfaringer, at en opsplitning hverken giver bonus til forretningen eller sikrer nye investeringer i bredbånd.

TDC’s kommende ejere risikerer stik mod hensigten at destruere store værdier og sætte virksomheden flere år tilbage i udviklingen, hvis de gør alvor af planerne om at opsplitte telekoncernen i to selvstændige forretningsenheder, en infrastrukturdel og en kundedel med Yousee.

Sådan lyder advarslen fra branchekendere, analytikere og nuværende og forhenværende topfolk i TDC, skriver Finans.

»Vi har ikke set eksempler på, at en opsplitning er blevet en succes i telesektoren. TDC vil miste nogle økonomiske synergier mellem Yousee og infrastrukturforretning, og selskabets store it-systemer skal formentlig bygges helt forfra. Det bliver dyrt og meget besværligt,« siger teleanalytiker ved finanshuset ABG Sundal Collier Peter Kurt Nielsen til Finans.

I både Storbritannien, Australien og New Zealand har staten tvunget store teleselskaber, bl.a. British Telecom, til at lave samme opsplitning for at undgå monopoler. Men det har hverken resulteret i øgede investeringer i bredbånd eller været en forretningsmæssig succes, som TDC-køberne ellers forudser. Det viser nye evalueringer fra Victoria University of Wellington i New Zealand.

TDC's bestyrelsesformand, Pierre Danon, sagde i forbindelse med konsortiets købsforsøg, »at det vil tage mindst to år at splitte TDC op og være umådeligt komplekst og dyrt, og i den proces vil alt gå i stå«.

Samme vurdering havde den daværende TDC-topchef, Carsten Dilling, i 2014, da Produktivitetskommissionen foreslog en opsplitning for at undgå monopoltilstande på tv- og bredbåndsmarkedet.

Meningen med opsplitningen er ifølge konsortiet at fokusere på infrastrukturdelen, og ifølge konsortiets købstilbud vil der følge »væsentlige investeringer« med. Målsætningen er, at »alle husholdninger i midten af 2020'erne har adgang til 1 gigabit bredbånd«, skriver Finans.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen