Berlingske Business

TDC-direktør går til konkurrent

pix-Ulf Lund
TDCs mediedirektør, Ulf Lund, forlader telegiganten og går til en af konkurrenterne. Foto: TDC

Mediedirektør Ulf Lund bliver administrerende direktør for antenne-TV-leverandøren Boxer.

Manden i motorrummet på telegiganten TDCs store TV-satsning, mediedirektør Ulf Lund, forlader til sommer TDC og skifter til Boxer TV, som leverer antenne-TV til danskerne.

Ulf Lund bliver 1. august administrerende direktør for det svenskejede Boxer, efter at han siden 2001 har arbejdet for TDC, hvor han blandt andet har været vicedirektør for TDCs kabel-TV-selskab YouSee, der er Danmarks største, og senest mediedirektør med ansvar for alt indhold på tværs af hele TDC-koncernen.  Senest har han været med til at lancere Blockbuster, som TDC købte rettigheden til i 2014, som TDCs onlinefilmbutik.

Ulf Lund afløser Steen Ulf Jensen, som ved årsskiftet fra trådte efter at have stået i spidsen for Boxer siden 2006 men 1. januar er blevet administrerende direktør for Digicel Cabel i Trinidad og Tobago.

tele

Fod under eget bord

Boxer ejes af den svenske stat gennem selskabet Teracom Boxer Group. Teracom købte for nogle år siden hele det danske TV-sendenet af DR og TV 2 og driver i dag alle de store TV-master i landet.  Boxer TV selv har omkring 325.000 danske kunder men har voldsomme konkurrenter i netop TDCs YouSee og det i dag Sydenergi-ejede Stofa, som er landets næststørste kabel-TV-selskab.

»Det bliver en fantastisk udfordring at være med til at finde den helt rigtige plads for Boxer som en lille og vågen TV-distributør, der gør tingene på sin helt egen måde i fremtidens konvergerende mediemarked, hvor streaming og flow-TV (direkte TV, når det sendes, red.) smelter sammen og udkommer på alle tænkelige platforme. Jeg har været med på en superspændende rejse med TDC, men nu har jeg fået chancen for at få foden under eget bord, og det glæder jeg mig utroligt meget til. Vi går en fantastisk spændende tid i møde,« siger Ulf Lund i en pressemeddelelse.

Teracom Boxer Groups koncernchef, Åsa Sundberg, beskriver Ulf Lunds opgave således, at han »skal transformere Boxer fra en traditionel TV-udbyder til en moderne indholdsleverandør med hylderne fulde af spændende indhold på mange platforme«. Det er præcis den opgave, som Ulf Lund har udfyldt i TDC-regi gennem flere år, hvor han har været med til at udvikle og udvide TDCs dominans på TV-området.

Har mistet kunder i Danmark

I Danmark har Boxer TV en 12-årig licens til det danske luftbårne sendenet og altså skal sikre, at hele landet kan modtage TV-signaler via en stueantenne.

Boxer Danmark havde i juli-september 2014, som er seneste offentliggjorte regnskab, en omsætning på 198 millioner kroner mod 190 millioner året før og et overskud på 6 millioner kroner mod 19 millioner i samme periode 2013. Overskudsgraden var på 3 procent mod 10 procent i 2013. 317.000 danske hjem var ved udgangen af september 2014 abonnenter hos Boxer mod 343.000 året tidligere, men ifølge Boxer er tallet siden vokset til omkring 325.000.

Boxer TV har 70 medarbejdere i Danmark.

Ulf Lund arbejdede før sin TDC-tid som advokat hos Nielsen & Nørager Advokatfirma, hvor han var ansat siden 1994 og beskæftigede sig med netop danske og udenlandske TV- og radiostationer samt telekommunikationsvirksomheder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen