Berlingske Business

TDC-chef til eksamen

TDC-chef til eksamen - 1
TDCs relativt nye koncernchef fremlægger onsdag sit første halvårsregnskab. Foto: Brian Bergmann, Scanpix

Når TDC onsdag fremlægger sine halvårstal, forventes tallene i sig selv at være business as usual. Det mere usædvanlige er, at de bliver fremlagt i en tid, hvor rygterne om en snarlig børsnotering er begyndt at løbe hurtigt.

Halvårstal, der nok ikke byder på de store forandringer i forhold til sidste år, og hvor det stort set er de samme tendeser, som har hersket længe. Hvis man synes, det lyder kedeligt tager man fejl - i hvert fald når det er Danmarks største teleselskab, der fremlægger tallene.

I disse dage er der nemlig sat turbo på rygterne om et snarligt salg af TDC, og selskabets ydelse er derfor langt fra uinteressant for alle de investorer og private danskere, der kunne være interesserede i at købe en eller flere TDC-aktier, hvis de skulle komme til salg.

Sidste forsøg på at ryste busken

Hen over sommeren har flere udenlandske medier budt på nyheder om TDC - og det mest opsigtsvækkende har været, at der slet ikke var noget nyt i nyhederne. De handlede nemlig om, at kapitalfondene, der ejer TDC, overvejer at frasælge TDC på Fondsbørsen i stedet for at sælge selskabet til institutionel investor, f.eks. et andet teleselskab. Men det har TDC selv sagt i årevis - og nyhederne blev derfor tolket, som kapitalfondene gjorde et sidste forsøg på at ryste busken for eventuelle interesserede investorer, inden selskabet skydes af på børsen - måske allerede næste år.

TDC har tidligere haft status af folkeaktie, og selv om selskabet mildest talt er skåret til og barberet ned, er det langt fra utænkeligt, at det kan blive folkeaktie endnu engang.

Afmålte forventning

Hos Danske Bank har teleanalytiker Poul Jessen, afmålte forventninger til onsdagens TDC-tal.

»Vi forventer, at man vil kunne begynde at se effekterne af omkostningsreduktionerne i TDC. Men også, at erhvervsforretningen vil være under pres fra de generelle konjunkturer. Og derudover forventer vi, at tendensen med afgang fra fastnettet, stabil mobilforretning og svagt fald i DSL-forretningen (Internet-forbindelser via telenettet, red.) vil fortsætte,« siger Poul Jessen.

Han forventer dog, at bundlinjen vil være relativt stabil.

TDC er de senere år barbereret ned til en teledværg internationalt set. Mens de tidligere sammenlignelige selskaber Telenor og Teliasonera i Norge og Sverige har vokset sig store, globale og ganske fyldige, har TDC forsømt global vækst og i stedet koncentreret sig mere og mere om sit hjemmemarked, Danmark. Her er der dog ikke meget vækst, så her er TDCs rolle blot at fastholde markedsandele og at få eksisterende kunder til at købe flere produkter. TDC købte dog i foråret selskabet Fullrate for 400 mio. kroner - et køb, der vil fremgå af de tal, der fremlægges onsdag.

Ingen Henrik Poulsen-effekt

Det er samtidig den relativt nye koncernchef Henrik Poulsens første halvårsregnskab efter forgængeren Jens Alder.

»Men jeg synes, det er for tidligt at vurdere, hvad hans tiltrædelse har betydet. Jeg har ikke set en egentlig Henrik Poulsen-effekt,« siger Poul Jessen.

Både Telenor og Teliasonera aflagde fornyligt kvartalsregnskaber. Telenor skuffede, da de kun havde tjent 1,38 mia. norske kroner mod analytikernes forventning om 2.15 mia. norske kroner. TeliaSonera kunne dog melde om en stigning på 8,2 procent i overskuddet for andet kvartal til nu 4,47 mia. svenske kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen