Berlingske Business

TDC: Alt for svære vilkår i Danmark

pix-YouSee
Overskrift
TDC står bag Danmarks største kabel-TV-selskab med 1,2 millioner husstande som kunder, men opkøbet i Norge af kabel-TV-selskabet Get er det, der redder TDCs regnskab, og nu skal norsk viden importeres til Danmark. Arkivfoto: Torkil Adsersen, Scanpix Foto:
 

Teleinvesteringerne vil fortsat styrtdykke på grund af overregulering, mener topchef Carsten Dilling, som glæder sig over sine investeringer i Norge og Sverige - noget, der også får betydning herhjemme.

Teleinvesteringerne i Danmark står til fortsat at styrtdykke på grund af overregulering, så TDC glæder sig over at kunne satse stort i Norge i stedet.

Det siger TDCs topchef, Carsten Dilling, til Berlingske oven på morgenens regnskab for januar-marts, hvor netop TDCs milliardopkøb i september af Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, redder de dystre tal fra Danmark.

Færre investeringer i Danmark

»Den norske investering er helt strategisk rigtig for os. Vi øger omsætningen uden for Danmark pænt, og frem for alt øges profitabiliteten, hvilket er endnu bedre. Men det er i virkeligheden lidt bekymrende set med danske øjne, at Danmark er så konkurrencepræget og overreguleret. Vi ser, hvordan konkurrenterne bruger reguleringen til at tage mere profit hjem til deres udenlandske moderselskaber og til at sænke priserne. Så samlet investeres der mindre i Danmark,« siger Carsten Dilling.

Da Telia og Telenor i december 2014 meddelte, at de går sammen i Danmark, lød man samtidig forstå, at begge pengekasser nærmest står åbent for det nye selskab. Frygter du, at pengene blot vil gå til at sænke priserne endnu mere?

»Jeg kan slet ikke se, at der kommer flere investeringer på det danske marked. Det er udelukket. Investeringerne styrtdykker, og det, at de to selskaber separat har investeret og nu - hvis de bliver godkendt i EU - kan gå sammen, kan jeg ikke se kan give nye investeringer,« siger teletopchefen.

På seks år er tele- og internetselskabernes investeringer i Danmark i mobilmaster, internetkabler og anden infrastruktur til kommunikation næsten blevet halveret. Erhvervsstyrelsens økonomiske nøgletal for telebranchen viser, at omsætningen alene fra 2012 til 2013 faldt med 7,5 procent, beskæftigelsen dykkede med 3,7 procent, og investeringerne er gået 8,1 procent ned på et år.

Norsk eksport til Danmark

Til gengæld er der gode toner fra de norske fjelde. På blot tre måneder har Get hentet 6.000 nye TV-kunder og 26.000 bredbåndskunder. Samtidig er omsætningen i Norge på tre måneder vokset fra 709 til 926 millioner norske kroner, mens driftsresultatet tilsvarende er vokset fra 241 til 349 millioner kroner.

»Vi var måske lidt konservative, da vi lavede vor forretningsplan - for tingene har udviklet sig, som nordmændene fortalte os... Især muligheden for at supplere TV med bredbånd er der rigtigt god forretning i. Samtidig skubber vi højere bredbåndshastigheder ud til kunderne. Selvfølgelig kikker vi på, hvordan vi kan bruge de norske erfaringer på kabel-TV-området i Danmark. Get har en meget avanceret TV-platform, og derfor har vi nu sat et stort projekt i gang for at opgradere hele YouSee-platformen i Danmark, så den ligner Gets. Det drejer sig blandt andet om et brugervenligt menusystem på TV-skærmen, som kører på tværs af TV, tavlecomputere og smartphones, så man får en ensartet brugeroplevelser og funktioner med at optage udsendelser, kunne starte og stoppe dem undervejs samt en masse on-demand-tjenester (f.eks. tilkøb og leje af film over netforbindelsen, red.),« siger Carsten Dilling.

Så der har måske været lidt for meget knopskydning i YouSees danske satsning?

»Vi har en lidt ældre teknologi, som det er rettigidt nu at få opgraderet. Omvendt er nogle af de ting, som vi har i Danmark - TV- og filmapps i TDC Play samt musiktjenesten - ting, som Norge finder meget interessant,« siger TDC-topchefen.

TDC napper Telia i Sverige

Han glæder sig også over fremgang i Sverige, hvor TDC udelukkende sælger til erhvervslivet.

»Omsætningen er vokset med syv procent, og ordreindgangen er stærk. Samtidig har vi lige indgået en ny aftale, hvor vi i løbet af 2015 lejer os ind på Telias net i stedet for Tele 2s net for at få en bedre netværkskvalitet og en bedre, kommerciel aftale,« siger Carsten Dilling, som ser »god vækst« i Sverige, hvor TDC ligger som nummer to efter Telia, der er svensk-finsk ejet og i øvrigt Nordens største teleselskab.

Han understreger dog, at konkurrencen på det svenske erhvervsmarked er »hård«.

»Derfor er det nødvendigt, at vi ikke kun kan levere en god service som operator (teleselskab, red.) men også kan levere alt det andet - ligesom i Danmark,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen