Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Tavle-PCer skal sætte fut i stagneret marked

Tablet-pc'en eller tavle-pc'en blev introduceret på det danske marked mandag af Microsoft og en række hardware-producenter.

De håber på, at den nye generation af bærbare computere med trykfølsomme skærme kan sætte nyt

liv i et stagneret marked. Men det ligger ikke i kortene, at tavle-pc'erne får en flyvende start.



Eksempelvis vurderer

flere internationale analytikere, at ringe support af software, et klodset design og høje priser vil afholde mange fra den

nye type pc'er.



- Forbrugere og forretningsfolk på jagt efter den sidste nye teknologi på markedet vil genere en

efterspørgsel i begyndelsen, men den vil hurtigt falde til et lavere niveau, mener det internationale IT-analysefirma Gartner

Group.



Selskabet vurderer, at tavle-pc'erne i 2003 på verdensplan vil stå for beskedne 1 pct. af det samlede salg

af bærbare på verdensplan, svarende til 425.000 enheder.

Ikke på dansk

Hverken producenterne eller Microsoft

vil sætte tal på forventningerne i Danmark, men det første år vil salget næppe blive stort.



Det

mest nyskabende ved tavle-pc'eren er, at man kan skrive direkte på skærmen med en pen. Det gør teknikken til en

oplagt afløser for blok og pen, og baner vejen for en mere struktureret behandling af eksempelvis notater.



Den lille bærbare

pc virker med en ny version af styresystemet Microsoft Windows XP, der giver mulighed for avanceret genkendelse af håndskrevet tekst.



Men

det kan blive en væsentlig barriere for salget i Danmark, at styresystemet endnu ikke findes i en version, som kan genkende

dansk skrift.



- Det kommer ikke før næste sommer. Men reelt kan jeg ikke sige hvornår, siger produktchef Nis

Bank Lorenzen, Microsoft Danmark.



Programmerne til skriftgenkendelse i dag til hovedsprog som engelsk, tysk, fransk, spansk og

kinesisk.



Forberedelserne til et dansk system er påbegyndt. Men det kræver, at 4.000 forskellige danskere får

analyseret deres håndskrift. Først derefter kan Microsoft sætte tid på, hvor lang tid det tager at udvikle

systemet.

Til mobile medarbejdere

Tavle pc'erne ventes først og fremmest at slå an hos mobile medarbejdere, som

ofte er væk fra kontorerne samt trendsættere.



Netop den primære målgruppes sammensætning gør,

at eksempelvis tavle-pc producenten HP mener, at dansk skriftgenkendelse ikke bliver en væsentlig barriere.



- Halvdelen

af de danske erhvervskunder, som får leveret en bærbar pc fra os vil have med et engelsk styresystem, siger business development

manager Ole Hesseldahl, HP.



Internationalt er der 15-20 producenter af tavle-pc'ere. Heraf er fem med fra starten i Danmark.

Udover HP er der tale om Fujitsu-Siemens, Toshiba, Acer og Viewsonic.



Hardwaren kan groft set inddeles i to typer - computere

med integreret tastatur som HP og Acers modeller, og dem med eksternt tastatur som Viewsonics modeller.



Prisen på en tavle-pc

på det danske marked bliver i underkanten af 20.000 kr. eksklusiv moms, det er mere end tilsvarende bærbar pc uden trykfølsom skærm.













pct. af salg

Derudover er der en bred gruppe af firmaer som udvikler software til tavle-pc'en. Programmer som Outlook, Excel, Word

og Powerpoint kan fra start bruges med pen-funktioner, men altså ikke i en dansk version.



Microsoft spår, at tavle-pc'en

inden for fem til seks år sælger mere end traditionelle bærbare pc'er.



- Og på længere sigt vil

alle brugere benytte teknikken, siger Nis Bank Lorenzen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen