Berlingske Business

Tavle-PC-salget falder for 13. kvartal i træk

pix-Tavle
Tavle-PCerne får stigende konkurrence fra både stadig større smartphonetelefoner og de såkaldte 2-i-1-computere, hvor skærmen kan hægtes af og bruges uden tastatur. Arkivfoto. Chris J. Ratcliffe, AFP/Scanpix Foto:

Amazon har overhalet Samsung som nummer to på listen, der fortsat domineres af Apple.

For 13. kvartal i træk falder salget af tavle-PCer som Apples iPad, der dog stadig er det bedst sælgende mærke.

7,9 procent færre af de håndholdte computere blev der i oktober-december langet over diskene på verdensplan. Mere konkret blev der solgt 49,6 millioner styk mod 53,8 millioner for et år siden, viser nye tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Internetgiganten Amazon har samtidig overhalet Samsung, der ellers i årevis har ligger som en sikker nummer to. Amazon udvidede for nogle år siden markedet fra udelukkende at sælge e-bogslæsere i Kindle-serien til også at sælge tavle-PCer. Nu sidder Amazon så på 15,6 procent af det samlede marked og har henvist Samsung til en tredjeplads med 14,1 procent. Amazon har i vanlig stil skruet prisen ned for at få produkterne ud, samtidig med at den megen omtale af Amazons talegenkendelsessoftware, Alexa, som findes på Amazons tavle-PCer, også bidrog til et bedre salg, fastslår IDCs eksperter.

Det er dog fortsat Apple, der ligger i top med en global markedsandel på 26,6 procent takket være lavere priser og en opdateret iPad Pro-model. Apple solgte i julekvartalet 13,2 millioner iPads, mens Amazon solgte 7,7 millioner Kindle-tavlecomputere - 2,5 millioner flere end for et år siden. Samsung solgte 7,0 millioner Galaxy Tab. Kinesiske Huawei rykkede forbi ligeledes kinesiske Lenovo op på fjerdepladsen med et salg på 3,5 millioner og en markedsandel på 7,1 procent, mens Lenovo med et salg på 3,1 millioner sidder på 6,2 procent og dermed en femteplads af det vigende marked.

pix-Smartphonesalg

Målt på hele 2017 ligger Samsung fortsat på andenpladsen, et godt stykke foran Amazon. I hele 2017 blev der på verdensplan solgt 163,5 millioner tavle-PCer mod 174,9 millioner i 2016, en tilbagegang på 6,5 procent.

Tavle-PCerne presses af et voksende marked for såkaldte 2-i-1-computere - bærbare PCer, hvor skærmen kan hægtes af og bruges som håndholdt computer uden tastatur. Priserne på 2-i-1-computerne ligger dog typisk noget højere end for tavle-PCerne, som - især for andelen med Android som styresystem - er gået meget ned i pris over de seneste år.

pix-iPhone X

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen