Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Tættere kunde-tilknytning med IT

I disse år kæmpes der blandt underleverandører en intens kamp om at komme med i inderkredsen omkring de allerstørste

kunder. Målet er at blive betroet leverandør i et mere og mere integreret samarbejde.



Nogle kalder det collaborative

commerce. Andre kalder det partnerskab. Ligegyldigt hvad så får fænomenet stor betydning for danske underleverandører

i de kommende år. Der skal nytænkes for at nå målet. En af de virksomheder, der har taget udfordringen op,

er skiltevirksomheden Mekoprint i Aalborg. Den nordjyske virksomhed med en omsætning på godt en kvart milliard satser

stærkt på at blive blandt de udvalgte hos sine strategiske kunder, som bl.a. tæller store globale koncerner som

Danfoss, Volvo, Siemens og Ericsson. Og her er stærk IT-kompetence nærmest en nødvendighed, hvis man vil gøre

sig forhåbninger om at blive nøgleleverandør. IT er med til at skabe tættere relationer mellem leverandør

og kunde, hvis det bruges rigtigt. Sådan lyder det fra Mekoprints administrerende direktør Esben Kold, der har mere end

10 års erfaring med IT-implementering bag sig.



- Heldigvis har vi nået en størrelse, hvor vi har ressourcer

til at ansætte folk med stor viden på IT-området, fordi IT-investeringer er altid et langt og sejt træk mod

det endelige mål, siger adm. direktør Esben Kold, Mekoprint.

Speeder op

Mekoprint der siden 1953 har produceret

skilte til ethvert formål er netop nu ved at implementere et system, der giver kunderne langt større indsigt i Aalborg-virksomhedens

produktionsflow end nogensinde før.



- Det nye system giver os bedre mulighed for at leve op til de krav vi bliver mødt

med fra kundernes side. Som underleverandør er vi med hele vejen fra produktudvikling til volumenproduktion, til afvikling

og nyudvikling. Med så lange forløb er det mere og mere nødvendigt, at vi styrker integrationen, siger adm. direktør

Esben Kold, der forventer, at IT-indsatsen er med til at speede alle processer op.



Det nye såkaldte IFS-system er en fælles

IT-platform, der både skaber større overblik over alle processer i den interne organisation, men mere interessant også

giver kunderne mulighed for at gå ind i Meko-prints database og søge på sagsdokumenter.



- Al den viden vi

som leverandør har samlet i fællesskab med kunderne, bliver gjort tilgængeligt på internettet, så vores

kunder kan betjene sig selv



- Der er selvfølgelig den risiko, at kunderne bruger vores kompetence i produktudviklingen,

og så går de bagefter til Asien for at få det produceret. Men det kan de også gøre i dag, slutter adm.

direktør Esben Kold, Mekoprint.



Systemet forventes at være fuldt køreklart både internt og eksternt foråret

2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen