Berlingske Business

Tænk efter dom: Forhåbentlig ændrer Apple procedure nu

FILES-CHINA-US-ELECTRONICS-APPLE-SMARTPHONE
Foto:

Fredagens dom vil gøre det nemmere for Apple-kunder at bytte sig til nye telefoner fremover, pointerer Tænk.

David Lysgaards retlige sejr over Apple bør få gigantvirksomheden til at ændre sin procedure, når kunder fremover vil bytte en defekt iPhone.

Sådan lyder meldingen fra Forbrugerrådet Tænk, efter at retten i Glostrup fredag gav Lysgaard medhold i, Apple ikke måtte give ham en telefon med brugte dele som erstatning for en fabriksny.

- Det får forhåbentligt den betydning, at Apple ændrer sin procedure, lyder det fra Tænks seniorjurist Tina Dhanda Kalsi.

- Vi synes ikke, der har været tvivl om, at man har krav til et fabriksnyt produkt, hvis det er det, man har købt. Derfor er det selvfølgelig fint, at det nu er slået fast.

- Så håber vi, Apple vil rette ind efter den her afgørelse, siger hun.

David Lysgaard og Apple endte i retten, da Apple ville bytte hans defekte iPhone ud med en såkaldt "refurbished" udgave, hvor dele af den var genbrugt. Det ville Lysgaard ikke acceptere.

Apple argumenterede for, at det var bedre for miljøet at genbruge dele fra defekte eller beskadigede iPhones til at "genproducere" iPhones og iPads.

Men retten har nu slået fast, at David Lysgaard havde ret til at få sine penge tilbage eller få et helt nyt produkt.

Dommen vil gøre livet nemmere for Apple-kunder, der har stået eller står i samme situation som David Lysgaard, understreger Forbrugerrådet Tænks seniorjurist.

- Hvis man som forbruger har haft en reklamation over en fabriksny telefon og er i tvivl om, hvorvidt man har fået ombyttet det til et "refurbished" produkt, skulle man måske undersøge det nærmere og måske reklamere til Apple, siger Tina Dhanda Kalsi.

Apple skal give David Lysgaard pengene tilbage for iPhonen og betale ham 50.000 kroner i sagsomkostninger.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen