Berlingske Business

Sydbank: Droppet fusionsplan peger på forhandlinger om salg af TDC

tdc
Administrerende direktør i TDC Pernille Erenbjerg og Vicekoncernchef Anders Jensen fortæller om et opkøb på et pressemøde torsdag den 1. Februar 2018. . (Foto: Uffe Weng/Scanpix 2018) Foto:

Bestyrelsen hos teleselskabet TDC har officielt droppet sin interesse i at fusionere med MTG Nordics, som selskabet ellers annoncerede købet af for halvanden uge siden.

Det fortæller TDC i en meddelelse mandag formiddag, efter at MTG i en meddelelse allerede havde indikeret, at TDC-bestyrelsen var på vej til at droppe planerne om fusionen.

De ændrede planer kommer, efter at det i sidste uge kom frem, at et konsortium af blandt andet tre danske pensionskasser ville byde 47-48 kr. per aktie for alle aktier i TDC.

TDC og MTG fusion

Teleselskabet nævner ikke selv noget navn på den potentielle byder, ligesom der heller ikke fremsættes nogen foreslået pris for selskabet.

»Den mest nærliggende tolkning er vel, at hvis man ikke vil fusionen, så vil man indgå i dialog med det her konsortium, der kom med bud i sidste uge,« siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

»Gør TDC ikke det, er det tilbage til udgangspunktet, og det er ikke en holdbar situation. Men det er også svært at forestille sig, at bestyrelsen vil sætte sig selv i den situation,« fortsætter analytikeren.

pix-MTG-TDC

Svært at overbevise aktionærerne

Morten Imsgard fremhæver, at timingen i købstilbuddet på TDC er meget uheldig, fordi den kommer lige oven i planerne om købet af MTG Nordics for knap 15 mia. kr.

»Det hele er bare ramlet sammen for TDC. Det er ekstremt svært at tage rundt og forsøge at overbevise aktionærerne og investorerne om, at man skal fusionere med MTG, når man har tilbuddet om at få en masse penge i hænderne med det samme,« siger senioranalytikeren.

»Timingen er helt vildt dårlig. Det stiller aktionærerne i en nærmest umulig situation, fordi det er også er to interessenter, der vil vidt forskellige ting,« uddyber han.

claus

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen