Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Swipp slår Mobilepay i kampen om kendt dansk stormagasin

Torsdag - Swipp
Betalingsappen, Swipp, lander stor aftale med Magasin for næsen af konkurrenten, Mobilepay, som ellers har solidt tag på det danske mobilbetalingsmarked. Foto:

Betalingsappen, Swipp, lander stor aftale med Magasin for næsen af konkurrenten, Mobilepay, som ellers har solidt tag på det danske mobilbetalingsmarked.

Stormagasinkæden Magasin har netop landet aftale med Swipp. Magasin indfører nu Swipps mobilbetalingsløsning, så kunderne blot ved et enkelt »swipe« kan betale via telefonen.

Mobilepay var først med sit indtog på det mobile betalingsmarked, og deres markedsandel er da også betydeligt større end Swipps. Ifølge Swipps hjemmeside tæller de 800.000 brugere, hvor Mobilepay har 2,5 mio. brugere.

Forklaringen på, hvorfor valget faldt på Swipp, skal findes i den store andel penge, man hver dag kan betale med sin telefon, forklarer Magasins økonomichef, Peter Fabricius.

»Vi har valgt Swipp, fordi de har den rigtige omkostningsstruktur og en høj daglig beløbsgrænse – og derfor vurderer vi også, at det på lang sigt er den rigtige løsning at integrere i vores kassesystemer,« siger Peter Fabricius.

Men Magasins aftale med Swipp rykker ikke ved magtbalancen og krigen mellem Mobilepay og Swipp. I hvert fald ikke hvis man skal tro teleeksperten John Strand fra Strand Consult.

»Der er ikke nogen kamp. Swipp har tabt i forbrugernes øje. De har ikke formået at levere varen. Mobilepay har styrket deres markedsposition, hvor Swipps er uændret: Dårligere end dårlig,« siger han.

Swipp

John Strand mener ikke, at Magasins aftale med Swipp vil få forbrugerne til at hente Swipp-appen og skifte Mobilepay ud. Han er desuden en smule loren overfor Magasins forklaring på valget af Swipp.
»Skal vi gætte på, at Magasins bankaftale er et af de pengeinstitutter, som står bag Swipp? Swipp-aftalen er blevet proppet ned i halsen på dem.«

Væks

I det store perspektiv er hverken Swipp eller Mobilepay specielt betydningsfulde. I fremtiden vil deres navne i hvert fald ikke have samme tyngde, som det er tilfældet i dag. Det forklarer teleekspert og direktør for rådgivningsvirksomheden Netplan, Torben Rune.

billede Tonny Thierry Andersen, chef for Danske Bank Danmark

»Det, vi er vidne til, er kun begyndelsen på et stort opgør om mobilbetaling. Swipp og Mobilepay vil blot være to ud af mange spillere i de kommende år,« forklarer han.

Swipp

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen