Berlingske Business

Swipp-ejer ærgrer sig over timing

Filial - 20161114095739463_org
Blandt andre Sydbank går nu over til MobilePay, efter Swipp har opgivet at fortsætte som selvstændig løsning. Free/Sydbank

Swipp blev aldrig en succes. Timingen var forkert, siger formanden for Swipp, der nu lader bankerne bag gå.

København. Mobilbetalingsløsningen Swipp nåede aldrig at blive en succes hos de danske bankkunder, der i stor stil har brugt Danske Banks Mobilepay i stedet.

Nu har bankfællesskabet bag Swipp opgivet projektet og lader sine medlemmer - omkring 70 banker - gå til Mobilepay, hvis de lyster.

Det gør blandt andre Jyske Bank, Nykredit Bank og Sydbank.

»Det har bestemt ikke været en fejl, at vi lavede Swipp. Alt sådan noget her, det handler ofte om timing. Og den var ikke optimal.«

»Men den teknologi og de tanker, der var i Swipp, de har bestemt en værdi. Og den tager vi med over i MobilePay,« siger Jesper Schiøler, formand for Bokis, en sammenslutning af banker, der stod bag Swipp.

10BUSBo-Nilsson-142850.jpg

Swipps nedtur blev for alvor cementeret tidligere i år, da Nordea forlod samarbejdet. Senere meldte Jyske Bank ud, at man gjorde det samme.

Samtidig begyndte der at komme historier om, at Swipp var dyr for bankerne og kostede dem et trecifret millionbeløb.

Den virkelighed ligger bag Bokis' beslutning om at opgive projektet og lade bankerne blive kunder hos MobilePay i stedet.

»Vores kunder har talt, og Mobilepay er det mest udbredte system. Det har vi taget konsekvensen af,« siger Jesper Schiøler.

Jyske Bank træder ud af Swipp-samarbejdet

De mange banker, der er med i Bokis, vil nu blive kunder hos MobilePay. De kan indgå i såkaldte distributionsaftaler med løsningen, så de kan sælge den til deres erhvervskunder.

Mobilepay vil stadig være 100 procent ejet af Danske Bank. MobilePay vil dog blive udskilt fra Danske Bank til et separat selskab.

»Det er meget centralt for os, at vores kunder bliver beskyttet. Så ingen banker, hverken Danske Bank eller andre, får adgang til databaserne og transaktionshistorikken i MobilePay.«

»Så vores kunder bliver hegnet ind. Det har været væsentligt for os,« siger Jesper Schiøler.

Mobilbank 2 - 2016111410182146

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen