Berlingske Business

Svindlere misbruger Apples mobilbetaling

pix-Apple Pay
Apples mobilbetalingssystem, Apple Pay, er blevet misbrugt af svindlere. Man lægger sine kreditkortoplysninger ind i programmet på sin iPhone 6-telefon og kan så betale, når telefonen berører kortlæseren. Arkivfoto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Stjålne kreditkortoplysninger kan tastes ind i iPhone-telefoner og dermed bruges med mobilbetaling til køb af dyre varer.

Kun fire og en halv måned efter premieren på Apples nye mobilbetalingssystem er Apple Pay blevet ramt af en bølge af lavpraktisk svindel med hjælp fra stjålne kreditkortdata.

Omkring 80 procent af de ulovlige køb er foretaget med smartphonetelefoner i Apples egne forretninger, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Svindlerne ved, at Apple-produkter er lettere at gensælge med fortjeneste end varer betalt med Apple Pay i andre butikker.

pix-Galaxy S6
gør klar til afgørende slag mod Apple

Lavpraktisk svindel med stjålne kreditkortoplysninger

Svindlerne har indtastet stjålne kreditkortoplysninger i deres iPhone-telefon og har dermed kunnet betale uden at have et fysisk kreditkort i hånden. Apple Pay, som kun virker på de nye iPhone 6-telefoner, fungerer ved, at man lader sin mobiltelefon med kreditkortoplysningerne berøre en kortterminal - så er der betalt.

Ifølge avisen er selve Apple Pay-systemet ikke blevet hacket, og Apple understreger da også selv, at »Apple Pay er designet til at være ekstremt sikkert og beskytte en brugers personlige oplysninger«.

Ikke desto mindre har kreative svindlere fundet en lavpraktisk måde at udnytte systemet på. Tilsyneladende stammer de brugte kreditkortoplysninger fra de nylige hackerindbrud hos detailhandelskæderne Home Depot og Target.

De mange sager er et hårdt slag mod mobilbetaling, som mange ellers har taget til sig, fordi det er nemmere end at bruge fysiske kreditkort, som også skal skiftes ud med mellemrum, når de udløber. Rigtigt mange selskaber tilbyder at stå for mobilbetaling. Senest har verdens største mobilproducent, Samsung, meddelt, at Samsung Pay til sommer lanceres i USA og hjemlandet Sydkorea.

pix-Microsoft, Stephen Elop

Banker må dække svindel

Apple vil ikke oplyse, hvor mange brugere Apple Pay har, men ifølge selskabet stammer to af hver tre dollars brugt i USA gennem mobilbetaling hos de tre største kreditkortselskaber fra Apple Pay. Tilknyttede banker betaler Apple 0,15 procent af alle betalinger, som sker gennem Apple Pay.

I februar sagde Chase Bank, at flere end en million kunder har lagt deres kreditkort ind i Apple Pay, og i januar havde 800.000 Bank of America-kunder aktiveret 1,1 millioner kort i Apple Pay.

Bankerne må tage regningen for de svigagtige indkøb, fordi kreditkortejere ikke er ansvarlige for uautoriserede køb. Det er også bankernes ansvar at sikre, at kundeoplysningerne er rigtige, før kreditkortoplysninger kan tastes ind og bruges på mobiltelefoner. Bankerne kan kræve yderligere bekræftelse af brugerens identitet via e-mail, SMS eller et telefonopkald, men det har svindlerne tilsyneladende fundet en måde at omgå på.

Sagen har fået bankerne til at se på deres godkendelsesprocedurer for at komme svindelen til livs.

pix-Nets/Eika

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen