Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Svigter elektronisk markedsføring

Mindre og mellemstore danske virksomheder risikerer at gå udenom store vækstmuligheder på eksportmarkederne inden

for EU.



De potentielle eksportører kan ikke få råd og vejledning om de komplicerede regler, der gælder

ved elektronisk markedsføring i andre EU-lande, som de har krav på.



I strid med e-handelsdirektivet fra EU har

Danmark nemlig ikke oprettet nogle såkaldte kontaktpunkter, der har til formål at bistå danske virksomheder med

rådgivning.



- Det er et problem for især de mindre- og mellemstore virksomheder, der har sværest ved at finde

de nødvendige ressourcer til at finde ud af reglerne. De kan ikke få den nødvendige rådgivning andre steder,

og af frygt for dyre sager ved udenlandske domstole afholder det mange fra at ekspandere til de øvrige europæiske markeder,

siger erhvervskonsulent Henrik Hyltoft, Dansk Handel & Service.

"Pjat"

I Danmark er det Forbrugerstyrelsen,

som er ansvarlig for oprettelsen af kontaktpunkterne. Jurist Susanne Bo Christensen har svært ved at se, at de forsinkede kontaktpunkter

bremser danske virksomheders muligheder for eksport.



- Det er noget pjat. Den lovgivning som gælder for de fysiske butikker gælder

i store træk også for netbutikkerne. Den største forskel er, at internet er et særligt medie. Hvis man går

ind i Magasin i København er forbrugerne ikke i tvivl om, hvilken butik de er i. På internet er der eksempelvis behov

for særlige regler, som sikrer at forbrugerne ved hvem de handler med, siger hun.



EU's e-handelsdirektiv skulle være

implementeret i januar i år. Og med det skal Danmark og de øvrige EU-lande oprette to typer kontaktpunkter.



Dels

et kontaktpunkt, hvor virksomheder og forbrugere kan blive rådgivet og informeret om reglerne i de forskellige EU-lande. Dels

et kontaktpunkt som koordinerer kontakten mellem de nationale myndigheder for at sikre en ensartet anvendelse af e-handelsdirektivets

regler i EU.

Mangler penge

Susanne Bo Christensen bekræfter, at det kontaktpunkt som skal informere virksomheder og

forbrugere ikke er klar.



- De skulle være oprettet nu, men vi er forsinket pga. manglende finansiering. Vi regner med at

kunne udpege en myndighed som kan varetage opgaven i begyndelsen af det nye år, siger hun og fortsætter:



- Virksomheder

som mangler informationer er velkomne til at kontakte Forbrugerstyrelsen indtil da.



Det mener Dansk Handel & Service er problematisk:



-

Forbrugerstyrelsen er sat til at administrere e-handelsdirektivet. Det er ikke et sted som virksomhederne skal henvende sig for at

få rådgivning. Man kan ikke både håndhæve en lovgivning og samtidig rådgive, siger Henrik Hyltoft.



E-handelsdirektivet

skal sikre, at den elektroniske handel kan flyde uhindret over grænser i EU.



Overordnet gælder det princip, at virksomhederne

kun skal overholde hjemlandets regler, når man markedsfører sig elektronisk med hjemmeside, e-mails, SMS'er mv. Men der

er visse undtagelser fra reglen, og det kan være svært som lille virksomhed at danne sig et overblik.



- Det er et

meget komplekst samspil mellem forskellige nationale regler, der skal opfyldes når en dansk virksomhed indretter sin hjemmeside

og salg mod andre lande. Det betyder at det både er vanskeligt og langsommeligt at skabe sig et fuldt overblik over reglerne,

mener Dansk Handel & Service.



Dansk Handel & Service får jævnligt henvendelser fra virksomheder, som vil forhøre

sig om, hvilke regler som gælder i de øvrige EU-lande.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen