Berlingske Business
14:29Nykredit: Kinas partikongres kan styrke præsident Xi Jinping

Svag tilslutning til e-mærker

I Danmark er der lanceret flere e-mærker, som skal øge forbrugernes tillid til netbutikkerne. Selvom usikkerhed om e-butikkernes

seriøsitet regnes blandt de største barrierer for øget e-handel tøver virksomhederne med at tage mærkerne

i brug.


- I dag er der 70 til 80 netbutikker, som har vores e-mærke. Det er ikke tilfredsstillende. Men efter en svær

start har vi nu fået organisationen og retningslinierne for mærket helt på plads, og det begynder vi at mærke en

positiv effekt af, siger Michael Karvø.


Han er formand for e-Handelsfonden, som en række organisationer har taget initiativ

til.


E-Handelsfonden står bag e-mærket, der har til formål at øge forbrugernes tryghed, når de

e-handler, samt øge virksomhedernes sikkerhed for, at de ikke overtræder nogen regler og kommer i karambolage med f.eks.

regler for markedsføring.


Heller ikke Foreningen af Statsautoriserde Revisorer, FSR, har succes med det konkurrerende

e-mærke, SR Webtrust.


- Det går meget langsomt. Der er nu fem virksomheder, der har mærket i Danmark. Den langsomme

udvikling skyldes blandt andet nedgang inden for e-handel, siger Niels Ebbe Andersen, fagdirektør hos FSR.


Udover at Webtrust-mærket

er en garant for, at virksomhederne overholder en række forbrugerbeskyttende regler ved


e-handel, stiller det også

krav til netbutikkernes datasikkerhed.


FSR har uddannet de første 60 statsautoriserede revisorer, som kan kontrollere

e-butikkerne. De skal checke virksomhederne, der sælger på nettet, og udstede SR Webtrust til dem, der opfylder kravene.









Ny

offensiv

Både FSR og E-Handelsfonden melder om en ny offensiv for deres mærker.


- Webtrust bliver relanceret med en

markedsførings kampagne i foråret. Målet er, at 15- 20 virksomheder har mærket i år, siger Niels Ebbe Andersen.


E-Handelsfonden

er allerede i offensiven.


- Vi forsøger at få en masse virksomheder til at bruge mærket. Vi har iværksat

en direct mail kampagne og telefonsalg over for virksomhederne. Når 200-300 har mærket, vil vi markedsføre det

overfor forbrugerne, siger Michael Karvø.


Handelskammeret har også forsøgt sig med et e-mærke. Det

er et certifikat, der bekræfter identiteten på personerne bag en hjemmeside samtidig med, at det bliver muligt at kryptere

kommunikation med certifikatet. Men Handelskammeret har haft tekniske problemer, og mærket er endnu ikke kommet fra start.









For

besværligt

Teleselskabet Supertel, med cirka 5000 kunder, er en af de danske virksomheder, der har erhvervet et e-mærke

fra E-Handelsfonden. Selskabet startede i Danmark i 2000. På det tidspunkt var der en stor skepsis og utryghed blandt forbrugerne

overfor at handle på internet.


- Da vi startede havde vi behov for et mærke, som kunne signalere, at forbrugerne

trygt kunne handle med os. Vi fik mærket i november sidste år og mener, at intentionerne bag er gode. Men det har endnu

ikke haft afgørende betydning for vores butik. Problemet er, at e-mærket ikke er kendt godt nok hos forbrugerne, siger

John Topp, direktør i Supertel.


Han mener derudover, at det er et problem, at mange netbutikker er små virksomheder

og derfor ikke har kræfterne til at leve op til mærkets krav.


E-Handelsfonden har med støtte fra Erhvervs-

og Økonomiministeriet arrangeret konferencen "Forbrugersikkerhed og Internethandel" den 3. april. ErhvervsBladet

er mediesponsor for arrangementet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen