Berlingske Business

Supermobilnettet er rykket et år frem - men Danmark ligger ikke først for

pix-5G
»5G er nu«, kundgør et af reklameskiltene på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i Barcelona i denne uge. Allerede i år kan der være ægte premiere på det nye supermobilnet. Foto: Yves Herman, Reuters/Scanpix Foto:

Tidsplanen for at få de første 5G-mobilnet op at køre rykkes frem, fordi priserne begynder at falde. De første brugere kan allerede komme på i år, men de er med vished ikke danskere - og det er et problem, mener Dansk Industri.

Der er så megen fart på udviklingen af det kommende supermobilnet, 5G, at tidsplanen for, hvornår de første almindelige brugere kan få adgang til f.eks. at hente en totimersfilm på 3,6 sekunder, kan rykkes et helt år frem - men Europa vil stå længere nede i køen.

Sådan lyder meldingen fra de store producenter af mobiludstyr og mobiltelefoner, som i denne uge er samlet i Barcelona i det nordøstlige Spanien til verdens største mobilmesse, Mobile World Congress.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Robot
Denne robot fra det japanske mobilselskab Docomo er et eksempel på teknologi, som kræver, at mobilsignalerne kun bliver absolut minimalt forsinket, sådan som det bliver på det kommende 5G-supermobilnet. Ellers vil man f.eks. ikke kunne bruge forbindelsen til fjernoperationer, selvkørende biler og andet, der skal kunne reagere uden forsinkelse. Foto: Pau Barrena, AFP/Scanpix Foto : PAU BARRENA

Tidsplanen er rykket et år frem

Den store aktivitet blandt stadig flere producenter betyder, at priserne falder, hvilket giver flere teleselskaber mod på at kaste sig over seriøs planlægning af at få 5G-mobilnet op at køre.

»Det er rykket næsten et år frem, hvilket er godt nyt for sektoren, for så vil de være en del af den næste investeringsbølge,« konstaterede topchefen for verdens næststørste mobiludstyrsproducent, finske Nokia, Rajeev Suri, med henvisning til at teleselskabernes økonomi generelt er blevet bedre, hvorfor de ikke holder lige så kraftigt igen med større nyinvesteringer.

Derfor forventer Rajeev Suri, at de første brugere allerede kan komme »på« i år mod ellers ventet i 2019 - et synspunkt, der deles hos den svenske konkurrent, Ericsson, der er verdens største.

»Hvad der virkeligt er kritisk for fremtiden, er, at vi allerede har kommercielle kontrakter om at levere før nytår. Det viser mig, at 5G nu bevæger sig væk fra at være - lad og kalde det - et »buzzword«, som det var for et år siden, til at blive kommerciel virkelighed,« siger Ericssons topchef, Börje Ekholm, til netnyhedsstedet Mobile World Live.

Börje Ekholm har senest i den forgangne weekend skrevet kontrakt med verdens største teleselskab, China Mobile, og at gå videre med at afprøve ny teknologi, hvor 5G kan spille en væsentlig rolle.

Europa og Danmark er bagefter

Europa er dog bagefter, fastslår Rajeev Suri fra Nokia.

»Aktiviteten i USA og Kina får Europa til at fremstå som en dværg, men jeg tror, at noget 5G vil blive lanceret i Europa på et tidspunkt i 2019,« siger han.

Alle udstyrsproducenterne knokler for at udvikle bedre og mindre - og dermed billigere - dimser og dingenoter til 5G-nettene. Nokias nyudviklede chips vil betyde, at mobilantennerne kun behøver at være halvt stå store, nemlig ned til 45 centimeter mod nu mellem en og 2,6 meter høje, samtidig med at de kan håndtere tre gange så mange data og desuden skære ned på mobilmasternes strømforbrug. De mindre antenner vil gøre det lettere at montere dem i på bygninger i byområder, så mobildækningen kan sikres dér.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Richard Yu
Den er lille, men den er vigtig. Her fremviser den kinesiske mobilgigant Huaweis mobilchef, Richard Yu, den nye 5G-mobilchip, som skal gøre det muligt at koble udstyr på fremtidens supermobilnet. Foto: Alberto Estevez, EPA/Scanpix Foto : ALBERTO ESTEVEZ

Den kinesiske mobilgigant, Huawei, der er verdens tredjestørste leverandør af mobiludstyr efter Ericsson og Nokia, lancerede i søndags verdens første, kommercielt tilgængelige 5G-modem - en lille, flad brik på små fem gange fem centimeter, som skal kunne bygges ind i udstyr, der kobles på 5G-mobilnettet, når det måtte komme.

Det vil kræve nyt telefoner og nyt udstyr at bruge 5G-nettet, som på grund af de meget små forsinkelser i overførslen af datasignaler og evnen til at håndtere meget store datamængder vil blive afgørende for, at selvkørende biler kan komme ud at rulle på vejene og konstant vil være opdateret om situationen omkring sig.

5G bliver dog ikke et landsdækkende fænomen. Det vil koncentrere sig om byområderne, har telebranchen mange gange slået fast.

pix-Mobildata

En nordisk kamp om pengene

Også i interesseorganisationen Dansk Industris brancheforening for IT og tele, DI Digital, er der bekymring for, at Danmark og Europa halter bagefter.

»Udgangspunktet er heldigvis rigtigt godt. F.eks. ligger 4G-mobildækningen i Danmark nummer 1 i EU og dermed blandt det bedste i verden, takket være telebranchens investeringer, som siden 2010 samlet set er på over 50 milliarder kroner i Danmark. Men Danmark halter bagud, når det gælder forberedelserne til næste generation af mobilnetværk, 5G. Og hvis danske virksomheder f.eks. skal kunne anvende Tingenes Internet i stor skala, skal de have adgang til 5G,« siger Peder Søgaard-Pedersen, fagleder for telepolitik i DI Digital.

Danmarks største problem er ifølge ham, at vi kæmper med de øvrige nordiske lande om at få de store telespillere - teleselskaber som Telia, Telenor og »3« samt udstyrsproducenter som Ericsson og Nokia - til at lægge deres investeringskroner hos os og ikke lige så mange i Norge, Sverige og Finland.

»I disse lande klarer telebranchen sig betydeligt bedre end i Danmark. Det har betydning for selskabernes lyst til at investere i 5G, og det kan føre til en betydelig forsinkelse af 5G i Danmark. Danmark vurderes allerede at være to år bagud,« siger Peder Søgaard-Pedersen.

DI Digital har derfor inviteret teleordførerne for Venstre, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og SF samt departementschef Thomas Egebo fra Energi-, Klima- og Forsyningsministeriet og vicedirektøren i Energistyrelsen med i en delegation, som i Barcelona skal møde centrale spillere på markedet og drøfte, hvordan Danmark kan undgå at blive forbipasseret.

pix-Xperia ZX2

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen