Berlingske Business

Super Mario er rekordpopulær - men få vil betale

pix-Super Mario Run
»Super Mario Run« har sat popularitetsrekord og er blevet hentet til millioner af telefoner, men få betaler for at spille videre, når de gratis baner er gennemført. Arkivfoto: Kim Kyung-Hoon, Reuters/Scanpix Foto:

Nintendo, der står bag »Super Mario Run« til Apple-udstyr, har svært ved at få penge ud af folk, og der kommer ikke nyt indhold til topspillet.

71 kroner - dér går grænsen for spilgiganten Nintendos succes. For selv om den ikoniske blikkenslagerfigur Super Mario i superfart og på få dage har indtaget millioner af iPhone-telefoner verden over, er det kun et fåtal, der føler behov for at betale for mere end den gratis del af spillet.

I sidste uge, 15. december, blev Super Mario for første gang sluppet fri uden for japanske Nintendos egen spilverden med spillekonsollen Wii og dens efterfølgere i centrum. iPhone-telefoner, iPad-tavlecomputere og sågar iPod-musikafspillere fra Apple kunne få »Super Mario Run« installeret, og efter blot få timer lå spillet som det mest hentede på alverdens hitlister.

Aktiekursen rasler ned

Det var nemlig gratis at hente og spille de grundlæggende baner, men ville man mere, skulle der betales ti dollars eller 71 kroner til Nintendo for at låse ekstra spilbaner op.

Og dér sluttede så interessen hos de fleste. Også hos Nintendos investorer, for aktien er på de fem dage, hvor Super Mario har været i aktion i Apple-verdenen raslet ned med over 16 procent. Den var ellers i måneden op til premieren steget med over 20 procent, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

På fire dage er »Super Mario Run« blevet hentet 25 millioner gange, viser tal fra appanalysefirmaet Sensor Tower.

Nintendo fik i sommer et kolossalt hit med sit Pokémon Go-spil, som fik voksne og børn til at tænde for mobiltelefonens kamera og derved kunne »se«, hvor de små Pokémon-monstre gemte sig i virkeligheden, hvorpå de forsøgte at fange dem. Men Pokémon Go var et gratis spil, hvor indtægterne kom fra annoncerne - og Nintendo var i øvrigt bare partner på spillet, som er produceret udenhus men med Nintendos tilladelse. Nintendo har dog i juli-september fået omkring 100 millioner dollars i kassen fra sin monsterverden.

Hacker.

Ikke nyt indhold på vej

»Super Mario Run«s succes er derimod afhængig af, at spillerne rent faktisk gerne vil videre til de næste - og vanskeligere - niveauer. Og det går skidt, selv om Nintendo godt kunne bruge pengene oven på en lang periode med dårlige resultater som følge af, at Wii U-konsollen ikke har vundet så stort et publikum som den navnkundige forgænger, der blot hedder Wii. Det er i stedet Sonys nye Playstation 4, der er rendt med interessen og markedet, med Microsofts Xbox One på en distanceret andenplads og med solid afstand ned til Nintendo på tredjepladsen.

Hvor Pokémon Go udvikler sig hele tiden, har Nintendo ikke planer om at tilføje ekstra indhold, hverken i betalingsdelen eller det gratis grundspil.

Den tidligere Nintendo-spildirektør, Motoi Okamoto, siger til Wall Street Journal, at den er gal med betalingsformen i Super Marios verden.

»Spillet burde enten have bedt spillerne om at betale, når de hentede det, eller givet mere gratis indhold, hvis spillerne valgte den gratis udgave,« siger han.

huhej

Øv, siger spillerne

Der er da heller ikke topkarakter fra spillerne til Nintendo. »Super Mario Run« får kun 2,5 af fem mulige stjerner blandt 1.095 anmeldelser i Apples App Store, skriver nyhedsbureauet Reuters.

»Det er en betalingsapp forklædt som en gratis app. Man skal betale efter at have spillet ti minutter. Jeg har ikke noget imod at betale, men prisen er en smule høj. Det er en skuffelse, når man har ventet med så stor forventning,« skriver brugeren Racing Game Guy i sin anmeldelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen