Berlingske Business

Studerende bag GPS for blinde

Ingeniørstuderende har udviklet GPS, der kan lede blinde og svagtseende frem til deres bestemmelsessted

Så er en GPS-vejviser til blinde og svagtseende godt på vej. Den aktiveres med en mobiltelefon, og i samarbejde med www.rejseplanen.dk gør den det nemt for blinde og svagtseende at komme rundt med busser og tog.

Tre ingeniørstuderende i Århus fik ideen til EasyGo, da Dansk Blindesamfund fortalte dem, at en del synshandicappede bruger de gængse GPS’er til biler, når de skal finde rundt.

Forskellen på en typisk GPS og de studerendes EasyGo ligger i opkoblingen til rejseplanen.dk., der har data på alle offentlige transportmidler. Det gør det muligt at planlægge en rute med både busser og tog og gåturen imellem dem.

- Vi vidste i begyndelsen ikke, at blinde bruger mobiltelefon. Men det gør de i høj grad. Derfor betjenes EasyGo via en mobiltelefon. Der er ikke noget visuelt at se på telefonens display. Al interaktion med brugeren sker gennem kunstig tale og tryk på fysiske taster, fortæller ingeniørstuderende Martin Søberg.

De tre studerende har testet EasyGo som led i deres bachelorprojekt. Selvom der fortsat skal udvikles på systemet, før det kan sættes i produktion, er de ikke i tvivl om, at det er bæredygtigt.

Når den blinde har indtastet sit bestemmelsessted, får vedkommende besked om, hvilke veje han/hun skal gå ad samt løbende informationer om, hvilke busser eller tog han skal tage for hurtigst muligt at nå frem.

- Han får også besked, når han skal stige ud af bussen, fortæller ingeniørstuderende Ken Falk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen