Berlingske Business

Streaming giver musikindustrien andet år med vækst

Spot
Foto:

Efter mange år med nedadgående salg har musikindustien nu har to år med vækst, og det skyldes først og fremmest streaming.

Globalt musiksalg fortsætter sin vækst. Musiksalget steg med 5,6 procent i 2016, hvilket betyder, at branchen oplever andet år med vækst.

Det oplyser Den Internationale Federation af den Fonografiske Industri, der er et internationalt musikorgan.

Særligt streamingtjenesterne er med til at trække væksten op, når man ser på musiksalget.

SPOTIFY-SUBSCRIBERS/

Indtægterne fra streamingtjenester som Spotify er steget med 60 procent fra året før, hvilket får streaming til at overhale downloads og fysisk salg med længder.

Streamingtjenesterne kompenserer dermed også for fald i digitale downloads, som man kan købe hos eksempelvis iTunes, samt pladesalget i butikkerne.

Spotify er den tjeneste med langt mest succes, men også tjenesterne Apple Music, Tidal og Deezer er en del af fremgangen for de globale streamingtjenester.

JAPAN-SWEDEN-MUSIC-INTERNET-TECHNOLOGY

Selv om forbrugerne har kastet sig over streaming som en fortrukken måde at høre musik på, advares der dog om, at musikmarkedet fortsat er skrøbeligt.

»Husk, vi er kun to år i vores opsving efter et årti med halv nedgang,« siger Stu Bergen, der er administrerende direktør for internationale og globale kommercielle services i Warner Music Group.

»Vi må være på vagt, være ressourcefulde og ambitiøse. Vi er ikke længere på en elevator, men det betyder ikke, at vi kan slappe af,« siger han.

Musiksalget er ekspanderet på stort set alle markeder i 2016.

133503350

Størst var væksten i Latinamerika, der har en vækst på 12 procent ført an af et boom i Mexico.

Også det kinesiske musiksalg er skudt i vejret, selv om det kinesiske musikmarked kun udgør det 12. største i verden.

/ritzau/AFP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen