Berlingske Business

Straarup erkender fejl i Baggersag

Straarup erkender fejl i Baggersag - 1
Danmarks største bank var blevet advaret mod Stein Bagger, siger topchefen nu. Foto: Mikkel Møller Jørgensen, Scanpix

Direktør Peter Straarup erkender, at Danske Bank var advaret mod svindleren Stein Bagger, inden banken blev snydt for hundreder af millioner kroner.

Danske Bank blev advaret om storsvindleren Stein Bagger, men oplysningerne nåede ikke frem til den rigtige person i tide, erkender bankens topchef, Peter Straarup nu.

- Det er jo altid let at pege fingre af, at den information ikke blev brugt, og det kan vi kun beklage. Vi burde ikke have været långiver i IT Factory, siger Peter Straarup til Danmarks Radio.

Danske Bank tabte over 350 millioner kroner på Stein Bagger, som er idømt syv års fængsel. Klare advarsler om, at Stein Bagger ikke var til at stole på, kom til banken allerede i 2003, da han gik konkurs med det gamle IT Factory. Han forblev imidlertid kunde i banken.

Danske Bank har nu lagt sine procedurer om og understreget over for de ansatte, at der skal være vitterlighedsvidner, når kunder skriver under, skriver dr.dk.

- Vi har lært af vores fejl, ellers skulle vi ikke drive vores forretning. Blandt andet at software ikke skal leases, og at vi skal stille nogle flere spørgsmål, siger Danske Banks ordførende direktør til Danmarks Radio.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen