Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Stort TV-bryllup endeligt godkendt

pix-Boxer-Stofa
Danmarks næst- og tredjestørste TV-leverandører har nu samme ejer men skal fortsætte hver for sig.

Boxer TV bliver nu overtaget af sin nærmeste konkurrent, Stofas ejer, men der går nok et års tid, før kunderne vil mærke en forskel.

To af Danmarks største TV-leverandører bliver nu søstre.

Radio-/TV-nævnet har som den sidste nikket god for, at det sønderjyske energiselskab Sydenergi/SE, som allerede ejer Stofa, nu kan kalde sig ejer af Boxer TV.

Dermed er SEs overtagelse af Boxer, der er Danmarks tredjestørste TV-leverandør med omkring 280.000 kunder, en realitet. For en uge siden sagde Konkurrencerådet god for købet på betingelse af, at Boxer-kunderne i de næste tre år fortsat skal kunne vælge TV-kanaler i løs vægt og til den pris, som de har i dag.

Fortsætter som to selskaber

Boxer og Stofa fortsætter som selvstændige selsskaber men får nu tilsammen omkring 600.000 danske TV-kunder. Købet kommer ikke til at berøre medarbejdere hos hverken Boxer eller Stofa, og begge ledelser fortsætter også uændret.

»Vi har set en masse synergier i at gå sammen. Skala betyder alt, og når vi går fra hver især omkring 300.000 kunder til tilsammen 600.000, ender vi med at blive væsentligt stærkere, end Stofa er i dag. Tilsammen kan vi nu kikke på, hvad det betyder for vores indkøbsstyrke,« siger Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Stofa, til Berlingske og kalder det »skelsættende, at nummer to køber nummer tre«.

SE offentliggjorde i december 2016 sit køb af Boxer, som kræver godkendelse af myndighederne, fordi SE allerede ejer Danmarks næststørste TV-leverandør, Stofa, som blev købt i oktober 2012 for 1,9 milliarder kroner. Hvad Boxer, som SE køber af det statsejede, svenske Teracom, der også ejer det danske radio-/TV-sendenet, har kostet, er en hemmelighed. Boxer i Sverige, der var storebror i Boxer-koncernen, blev i efteråret 2016 solgt for 1,55 milliarder svenske kroner, og flere af de store, danske TV-leverandører har gerne villet købe det danske selskab.

pix-YouTube

Helt klar om et års tid

Nu begynder den bagvedliggende sammenlægning af de to TV-leverandørers IT-systemer, og koncernchef i SE, Niels Duedahl, forventer, at der vil gå et års tid, før kunderne vil begynde at kunne mærke, at der kommer nye tilbud på hylderne i begge selskaber.

»Der vil nok gå lidt over et halvt år, og så skal vi se på hele produktgruppen, så inden for 12 måneder kan man nok forvente at kunne mærke, at vi nu er sammen. Vi lærte rigtigt meget af sammenlægningen efter købet af Stofa (hvor IT-problemerne var omfattende, red.), men siden har vi haft tre migreringer, så det er et helt andet beredskab nu. Men vi begynder i dag,« siger Niels Duedahl, som betegner sig som »en tilfreds køber«, selv om han ikke vil ud med prisen.

Ulf Lund, administrerende direktør i Boxer, er glad for at have fået flere muskler i familien.

»Det har været et langt, sejt træk at gøre Boxer til en lønsom forretning. Boxer har virkeligt været tabsgivende, men i 2017 er vi gået fra røde til sorte tal, og hver eneste måned har vi et beskedent overskud. Det er ikke det samme, som at vi er blevet meget mere lønsomme, men det ændrer verden for os,« understreger han.

pix-Efterår

Alle skal gerne væk fra TDC

Boxer TV, som er det fulde navn, fortsætter som søsterselskab til Stofa. Stofa har sin styrke i store aftaler med antenneforeninger og har fået ekstra udbredelse gennem SEs fibernet, som både kan transportere TV, internetforbindelser og telefoni. Boxer har derimod fat i alle dem, der ser TV gennem en antenne - der i dag ikke er store klodser men mindre modtagere - og har på det seneste haft succes med at få flere yngre kunder, som normalt er dem, der skipper traditionelle TV-abonnementer

Boxer har slået sig op på at sælge TV-kanaler i løs vægt, altså uden de TV-pakker, som er blevet stadig mere omstridte, fordi de fleste betaler for en masse kanaler, som de aldrig ser. Boxer sælger også internetforbindelser til sine TV-kunder. Det sker ved at købe sig ind på TDCs landsdækkende fastnet.

Sammenlægningen af systemer er afgørende for, at Stofa og Boxer kan begynde at sælge ekstra varer fra hver deres hylder til TV-søsterens kunder, såkaldt krydssalg. Det kommer også til at indbefatte at rykke kunderne væk fra konkurrenten TDCs net, som Boxer lige nu betaler for at bruge, og over på Stofas eget net.

»Det er helt klart, at vi vil kikke på at udnytte vores egen infrastruktur i Stofa, så på et tidspunkt vil vi se på, om vi kan give kunderne et lige så godt eller bedre bredbåndstilbud på vores egen infrastruktur. Med 600.000 kunder i samme system vil vi helt klart kunne krydssælge,« siger Ole Fruekilde Madsen fra Stofa.

Eneret på antenne-TV frem til 2020

Boxer har frem til 3. april 2020 eneret på at levere antennebaseret TV til danskerne - en aftale, som blev indgået i 2008. Tilladelsen for 2020-2030 ventes genudbudt i 2018. Men Ulf Lund håber, at det bliver på andre - og mere attraktive - vilkår.

»Det afhænger helt af udbudsvilkårene. Vi har sagt til Kulturministeriet, at hvis man skal gøre sig håb om at få bud, er man nødt til at gøre det mere attraktivt. I dag er der regler for, hvilke kanaler vi skal have, hvilke pakker, og hvad det må koste. Jeg tror ikke, at nogen vil købe ind på det næste gang. Men plan A er naturligvis, at vi håber, at udbudsvilkårene bliver, så vi får lyst til at byde igen. Boxer er dog så stærkt et mærke med så mange kunder, at vi nok skal finde en plan B, hvis plan A ikke bliver til noget,« understreger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen