Berlingske Business
17:42

Store firmafester skal nu betale for musikken

pix-Musik
Når der bruges musik til store firmafester, skal der betales til kunstnerne og musikkens ophavsmænd. Arkivfoto: Shutterstock/Scanpix Foto:

Dansk Erhverv, Gramex og Koda indgår aftale om afregning for musik til firmafester med flere end 1.000 deltagere.

Når der holdes store firmafester med flere end 1.000 deltagere, skal der afregnes for den musik, der spilles. Det har Dansk Erhverv og rettighedsorganisationerne Gramex og Koda nu indgået aftale om.

I 2016 fastslog Østre Landsret på baggrund af en sag, der involverede medicinalgiganten Novo, at så store firmafester svarer til et offentligt arrangement, hvorfor der skal betales til kunstnerne, hvis musik bliver spillet til festerne. Den nye aftale skal gøre det enkelt for virksomhederne at afregne, fordi de kun skal indgå én aftale og betale ét sted. Så sørger rettighedsorganisationerne selv for at afregne med hinanden bagefter.

»En firmafest uden musik til dansegulvet er for mig lidt ligesom juleaften med flæskesteg og and men uden rødkål og brune kartofler. Det smager bedre sammen end hver for sig. Aftalen betyder, at virksomheder, der holder firmafester med flere end 1.000 deltagere, skal betale et beløb pr. ansat til festen tilbage til rettighedshaverne. Når man bruger baggrundsmusik til at gøre firmafesten uforglemmelig, er det kun rimeligt, at der betales tilbage til dem, som står bag produktet. Virksomheden betaler jo også til dem, der leverer maden, vinen og øllene,« siger John R. Kristensen, administrerende direktør for Gramex, der administrerer rettighederne for de sangere og musikere, der har indspillet musikken, samt deres pladeselskaber.

pix-OnePlus 3T

Glad for en klar aftale

Han vurdererer, at aftalen i bedste fald vil indbringe kunstnerne »et større etcifret millionbeløb«.

»Og det er på et område, hvor vi ikke fik betaling før. Samtidig får vi afklaret et område, som har ligget i gråzonen,« tilføjer Gramex-direktøren.

Prisen for at bruge musik til firmafester vil afhænge af, hvor mange ansatte virksomheden har. Når en virksomhed har indgået en musikaftale, kan musikken bruges til alle firmafester og -arrangementer, der holdes i løbet af året. Hvis forretningsforbindelser eller kunder inviteres med til fester og arrangementer, skal alle virksomheder indgå aftale med Koda, der repræsenterer komponister og sangskrivere.

Hos Dansk Erhverv, der er arbejdsgiverforening for 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, videnservice, oplevelse, velfærd samt transport, er der tilfredshed med aftalen.

»Aftalen gør det nemt for virksomheder af en vis størrelse at få overblik over, hvordan de skal forholde sig, når de vil bruge musik til fester og arrangementer. Samtidig er det vigtigt, at vi har aftalt, at virksomheder med færre end 1.000 ansatte ikke risikerer at overtræde regler ved afholdelse af firmafester,« siger salgschef Jesper Juul-Jensen fra Dansk Erhverv i en kommentar.

FASHION-METGALA/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen