Berlingske Business

Stor test af ERP-systemer

Det er svært for små og mellemstore virksomheder at skabe sig et overblik over markedet for administrative systemer. Er man ude hos en leverandør bliver man ofte "forblændet" at flotte skærmbilleder og det ses ofte, at der træffes et valg af system uden at man har gjort sig sit forarbejde og haft et billede af, hvad der af alternativer.

ERP-systemer - som er fællesbetegnelsen for de systemer som vi kigger på - understøtter typisk de primære arbejdsprocesser der er i en virksomhed. Systemerne dækker som oftest salgsprocesserne eksempelvis tilbudsgivning, ordrebehandling og fakturering. Lager- og logistikfunktionerne er oftest også dækket og det samme gælder områder som indkøb, projektstyring, løn samt økonomistyring herunder debitor og kreditorhåndtering og meget mere. Uden et hensigtsmæssigt ERP-system kan det derfor få store forretningsmæssige konsekvenser for virksomhedens behandling af kunder, leverandører samt den interne økonomiske styring og interne ressourceforbrug. Det er også ofte forbundet med relativt store investeringer at indføre nye administrative systemer - især hvis systemerne skal dække de fleste af virksomhedens arbejdsopgaver. Udover køb af softwarelicenser skal man også huske at leverandøren også skal anvende nogle timer eller dage til at installere og undervise i systemet. Så det kan nemt ende op med en af de større investeringer som en virksomhed foretager sig.

Erfaringsmæssigt viser det sig ligeledes ofte, at små og mellemstore virksomheder typisk ikke anvender den - ofte nødvendige - rådgivning fra en uvildig konsulent inden de kaster sig ud i en så vigtig beslutning som anskaffelse af nyt forretnings- eller ERP-system.

ERP-analysen skal derfor give Erhvervsbladets læsere et overblik over dette - ofte meget uigennemsigtige - marked og kan derfor være et praktisk støtteværktøj for en virksomhed som står overfor denne vigtige beslutning at købe nyt ERP-system.

Gennemførelsen

Vi har identificeret de over 20 forskellige ERP-systemer i Danmark som henvender sig til små- og mellemstore virksomheder. I samarbejde med den enkelte leverandør er systemerne og andre relevante forhold blevet gennemgået af en konsulent. I alt er ca. 100 forskellige forhold blevet afdækket indenfor følgende områder

- Leverandørinformationer

- Generelle produkt informationer

- Kunde informationer

- Funktionalitet

- Rapportering

- Teknik

- Implementering

- Brugergrænseflade

- Priser

- Videre udvikling

Hovedessensen af denne vurdering videregives til Erhvervsbladets læsere i et antal skemaer og medfølgende tekst. Ønskes yderligere information om gennemgangen af det enkelte system kan der rettes henvendelse til konsulenten der har gennemført analysen.

Herudover har vi for hvert enkelt system interviewet en kunde med henblik på at høre hvilke erfaringer som kunderne har om det enkelte system og leverandør.

Udførelsen

Analysen er gennemført af konsulentfirmaet HerbertNathan & Co. Konsulenterne fra HerbertNathan & Co har arbejdet med analyse, anskaffelse og indførelse af ERP-systemer i de sidste 15 år og har fungeret som uvildig rådgiver for mange hundrede virksomheder i forbindelse med deres investering i nye systemer.

Udgivelsen

Gennemgangen af de enkelte systemer publiceres hver mandag over de kommende mange uger. Som afslutning på analysen bringes endvidere en række sammenfattende oversigter.

God fornøjelse med læsningen !

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen