Berlingske Business

Stor fyringsrunde hos Twitter

pix-Twitter
Twitter skal skære ned på bemandingen oven på flere forgæves forsøg på at blive solgt. Arkivfoto: Kacper Pempel, Reuters/Scanpix Foto:

Ni procent af de ansatte mister deres job for at forsøge endelig at få overskud i 2017.

Trods de måske første tegn på lys i meget lang tid skal mikroblogtjenesten Twitter nu ud i en fyringsrunde, hvor ni procent af de 3.900 ansatte skal ud.

Twitter har godt nok fået tre procent flere aktive brugere på tre måneder, nemlig nu 317 millioner i gennemsnit om måneden mod 313 millioner kvartalet forinden, og omsætningen er vokset med otte procent til 616 millioner dollars, hvilket er mere, end Twitter selv havde meldt ud. Men økonomien er stadig ikke nær så glimrende som ønsket, og derfor skal der nu spares på de indre linier. Juli-september endte med et minus på 103 millioner dollars, lidt lavere end for tre måneder siden, og Twitters topchef og medstifter, Jack Dorsey, håber, at sparerunden endelig vil betyde et plus på bundlinien i 2017.

Twitter, som blev stiftet i 2006, er en mikroblogtjeneste, hvor man kan sende digitale beskeder af SMS-længde på - indtil videre - højst 140 tegn ud på nettet, hvor alle kan kikke og læse med. Ændringer er dog på vej, således at billeder, videofilm, meningsmålinger og GIF-billeder ikke længere vil tælle med i de 140 tegn, som dog fortsat er den maksimale længde for tekstbeskeder, smileyer og links.

Ikke som det plejer

Denne gang vil det dog ikke gå Twitter, som det plejer oven på et regnskab, nemlig at aktien falder med omkring 12 procent, spår Per Hansen, der er investeringsøkonom i den svenske aktiehandelsportal Nordnet.

»Det er der fire årsager til: Omsætningen i kvartalet blev 616 millioner mod forventet 606. Indtjeningen pr. aktie blev 0,13 mod forventet 0,09. Twitter reducerer medarbejderantallet med ni procent. Og antallet af aktive brugere stiger med tre procent til 317 millioner. Al begyndelse er svær, og for Twitter har det været vanskeligt at få væksten i gang. Det kan være, at vi nu ser de første, spæde tegn herpå,« siger Per Hansen, der konstaterer, at Twitter-aktien rent faktisk stiger.

Twitter har ellers været under et stadig hårdere pres på det seneste, fordi der ikke har været tilstrækkelig interesse for at overtage virksomheden. Flere store virksomheder har set på muligheden men har takket nej.

Topchef bekræfter: Jeg ville have købt Twitter

Twitters annoncesalg er vokset med 10 millioner dollars til 545 millioner og ligger seks procent højere end for et år siden.

Topchefen for det amerikanske softwarefirma Salesforce.com, som sælger nettjenester til virksomheder, bekræftede i et interview onsdag i denne uge, at han både har været inde i forhandlingerne om at købe Twitter og LinkedIn - sidstnævnte, inden Microsoft endte med at tage byttet.

Marc Benioff bekræfter her, at han blev tvunget til at stoppe forhandlingerne om Twitter, efter at investorer begyndte at udtrykke bekymringer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen