Berlingske Business

Stofa tager YouSee på sengen

31BUSOle-Fruekilde.jpg
»Man får ikke tilfredse kunder ved at tilbyde dem noget, som de ikke ønsker,« siger adm. dir. Ole Fruekilde Madsen fra Stofa. Foto: Jens Astrup

Danmarks næststørste TV-leverandør, Stofa, er klar til fra 1. oktober at give de første 100.000 kunder mulighed for at nøjes med en internetforbindelse, uden at TV skal tvinges med i abonnementet. Stofa overhaler dermed sin konkurrent, TDCs YouSee, indenom med tre måneder.

De to største TV-leverandører i Danmark er nu ude i åben krig og forsøger at komme hinanden i forkøbet ved at bryde med årelange dogmer. Stofa er nu klar til fra 1. oktober at skille TV fra bredbånd, så de første omkring 100.000 husstande kan få en internetforbindelse, uden at der følger TV med, som hidtil har været et krav.

pix-Stofa MitTV

Dermed overhaler det Sydenergi/SE-ejede Stofa sin hovedkonkurrent, det TDC-ejede YouSee, indenom. YouSee meddelte i sidste uge, at det samme vil ske fra årsskiftet – i bolig- og antenneforeninger gælder det dog først i takt med, at nuværende kontrakter udløber.

»Dette vil blive tilbudt til alle Stofa-kunder, efterhånden som vi får stillet teknikken om. Man skal ikke være tvunget til at have TV. Vi forsøger at være relevante over for forbrugerne og anerkende, at ikke alle har samme behov. Der er forbrugere, som bare ønsker en internetforbindelse og så selv finder TV- og filmindhold. Man får ikke tilfredse kunder ved at tilbyde dem noget, som de ikke ønsker. Jeg tror ikke, at dette giver en kæmpe kundeflugt, måske får vi oven i købet flere ind i butikken,« siger Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør i Stofa, til Berlingske.

stofa

De 100.000 husstande, der i dag har eller kan få Stofa kabel-TV, er i første omgang på Stofas eget kabelnet, bl.a. i Billund, Sønderborg, Faaborg, Næstved, Skælskør, Slagelse, Sorø og Rødby samt i antenneforeninger i Aarhus (landets største), Løkken og Vorbasse.

Men efterhånden som teknikken bliver opgraderet i TV-anlæggene, og aftalerne med foreningerne falder på plads, vil det sprede sig.

Ingen tekniker

Ole Fruekilde Madsen forventer, at »kun bredbånd« vil trække mange studerende og yngre med et andet TV- og filmforbrug til. Det vil ikke kræve teknikerbesøg at skifte, omstillingen klarer Stofa selv.

pix-Ole Fruekilde Madsen

Stofa har i dag 450.000 TV-kunder, mens YouSee leverer til 1,13 millioner husstande. De to kabel-TV-net dækker stort set fuldtud i forskellige områder og lapper ikke over geografisk.

De to kæmper er gået i nærkamp, hvor Stofa forleden spillede ud med lanceringen af forbrugsafregnet TV fra begyndelsen af 2016 – hvor man, ligesom på hoteller, betaler for en TV-kanal for en måned ad gangen, når man har lyst til at begynde at se den. Dermed kommer der aldeles frit valg blandt kanalerne, uden at man er tvunget til at have en grundpakke først. Stofa vil dog kun lancere »Stofa MitTV«, når aftaler med samtlige TV-kanaler er i hus.

pix-Nethastighed

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen