Berlingske Business

Stofa slår igen mod TDC med nye opkøb

pix-Stofa-fjernbetjening
Det Sydenergi-ejede Stofa udvider nu sit territorium i Jylland og på Fyn ved at købe sig ind i andre elselskaber og overtage deres fibernet til Internet, TV og telefoni. Foto: Stofa

Danmarks næststørste kabel-TV-selskab overtager fibernet i Randers, Hobro og på Sydfyn og sprænger samtidig energiselskabernes salgsselskab Waoo, som bliver sat på porten begge steder.

Giganternes kamp på det danske TV- og internetmarked skærpes, efter at landets næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, nu køber sig ind hos to af sine kollegaer og fremover skal levere Internet, TV og telefoni gennem deres fibernet.

Stofa køber 25 procent af fibernettene hos energiselskabet Verdo (det tidligere Energi Randers) i Randers og Hobro samt hos Sydfyns Elforsyning. Samtidig sikrer Stofa, som ejes af Sydenergi/SE, sig, at det er Stofas produkter, der kommer ud til kunderne, og Stofa får dermed en større kundeskare at kunne købe ind til og vil dermed kunne forhandle bedre priser end nu, hvor Stofa har 480.000 privat- og erhvervskunder, hvoraf stort set alle har TV, og omkring 250.000 desuden har bredbånd.

 

Kopierer TDCs aftale fra oktober

Det er endnu et stort slag for energiselskabernes hidtil fælles salgsselskab Waoo, som dermed mister endnu en kunde. Verdos administrerende direktør, Kim Frimer, er tilmed bestyrelsesformand for Waoo i dag. Sydenergi/SE forlod Waoo, da selskabet i oktober 2012 købte Stofa for 1,9 milliarder kroner.

Stofa kopierer dermed den overraskende aftale, som TDC indgik med energiselskabet Trefor i det jyske trekantsområde i oktober, hvor TDC overtog driften af Trefors fibernet til 95.000 husstande og også eneforhandlingen af Internet, TV og telefoni.

Her bedyrede Stofas nytiltrådte, administrerende direktør, Ole Fruekilde Madsen, over for Berlingske, at Stofa vil overhale TDC indenom fremover og ville tage kontakt til de øvrige energiselskaber for at få aftaler i stand.

Det var nemlig første gang, at TDC får foden indenfor hos energiselskaberne i den mangeårige krig, som begyndte, da energiselskaberne for syv-otte år siden for alvor begyndte at investere i fibernet som et alternativ til TDCs landsdækkende fastnet. TDCs topchef, Carsten Dilling, lagde vægt på, at aftalen med Trefor skulle ses som en model for fremtidigt samarbejde med andre energiselskaber herhjemme.

TDC outsourcer hver 800 ansatte i Danmark Topchef åbner for et

Stofa-produkter på alle hylder fra årsskiftet

Konkret køber Stofa nu 25 procent af Verdo Tele og kommer dermed ind til de 11.000 fiberkunder fra omkring sommerferien. Fra begyndelsen af 2016 vil Stofa begynde at sælge sine produkter til Verdo-kunderne.

»Det er en rigtigt god dag for Verdos fibernetkunder. Kunderne vil fremover kunne nyde godt af Stofas attraktive indholdspakker og digitale services kombineret med vores eget lynhurtige fiberbredbånd. Vi har været meget glade for vores engagement i Waoo, og vi ser frem til at opbygge de samme  stærke bånd med Stofa,« siger Kim Frimer, i en udtalelse om det overraskende samarbejde.

Stofa har også netop købt 25 procent af Sydfyns Elforsyning. Det blev godkendt på et bestyrelsesmøde i selskabet mandag aften. Stofa overtager driften af fibernettet med udgangen af 2015, og alle omkring 9.000 fiberkunder overflyttes til Stofa om 12 måneder.  Stofa overtager samtidig en række medarbejdere fra Sydfyns Elforsyning.

pix-TV-pige

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen