Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Stofa sænker dampen efter mareridtsår

pix-Stofa
Stofas kunder har været hårdt plaget i 2014 af sammenlægningen mellem Sydenergi/SE og Stofa.

Overflytning af 65.000 kunder har kostet næsten 100 millioner kroner og »dybe ridser i lakken« og er stadig ikke fejlfri. Landets næststørste kabel-TV-selskab har derfor måttet udskyde nye produkter til i år og vil nu gå efter kunder, der nemt kan kobles på fibernettet.

»Nogle dybe ridser i lakken«, »en periode med store udfordringer«, »hård fødsel«, »et stort aftryk på 2014«, »det har været hårdt for alle«.

Kunderne i Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, har været særdeles hårdt plaget under ejeren, Sydenergi/SEs overflytning siden februar 2014 af knap 65.000 egne internet- og TV-kunder til Stofa.

Det blev nødvendigt, da SE, som har hovedkontor i Esbjerg, opsagde sin aftale med elselskabernes fælles salgsselskab, Waoo, som ellers leverer internet, TV og telefoni til de tilsluttede elselskabers kunder, som måtte ønske at få det herfra i stedet for f.eks. fra et traditionelt teleselskab.

Sidste problemer er stadig ikke løst

SE-koncernen købte i oktober 2012 Stofa for 1,9 milliarder kroner af den svenske kapitalfond Ratos.

»Trods grundig planlægning gjorde uforudsete system- og dataproblemer, at en del fiberkunder mistede netforbindelsen i en periode, mens andre bl.a. oplevede teknisk ustabilitet, forkerte produkter eller fejlbookinger af teknikere. Mange havde derudover spørgsmål til deres nye produkter og vilkår, og det gav samlet set alt for lang ventetid på telefonerne. Også for en del af de ca. 400.000 eksisterende Stofa-kunder, som ellers ikke var berørt af flytningen,« hedder det i SEs netop offentliggjorte årsrapport, som ikke lægger skjul på de massive problemer, der efter flere uger sendte koncernchef Niels Duedahl ud med en uforbeholden, offentlig undskyldning.

Problemerne er dog stadig ikke løst.

»Som det sidste udestående arbejdes der intenst i begyndelsen af 2015 på at sikre en fejlfri fakturering af de berørte kunder,« skriver SE i årsrapporten.

Har kostet 92 millioner kroner

Sammenlægningen af SEs egne fiberkunder med Stofas har kostet SE 92 millioner kroner, som blandt andet er brugt på kompensationer, ekstra IT-udvikling og mange flere arbejdstimer end planlagt.

Stofa »klarede sig fornuftigt« i 2014, fremgår det af regnskabet, uden at Stofa dog nåede de budgetterede mål for 2014 og derfor har lagt »et mere forsigtigt budget« for 2015. Af en omsætning i 2014 på 1,77 milliarder kroner blev driftsresultatet på 40,5 millioner kroner og årets resultat på 29,1 millioner. Stofa Erhverv endte med et underskud på 4,6 millioner kroner efter en omsætning på 77,8 millioner og et driftsresultat på -5,9 millioner

Stofa har nu omkring 480.000 kunder. Flere har købt bredbåndspakker med højere hastigheder end tidligere og dermed bragt omsætningen pr. kunde op. Omkring 60 procent af de nye kunder har desuden valgt at bestille TV-pakker mod tidligere 15-20 procent. Men samtidig er antallet af kunder, som har valgt at få en mindre TV-pakke end tidligere for at spare penge, steget »en smule«.

Mange af dem vælger i stedet at bruge gratis- eller betalingsmulighederne for film- og TV-tjenester via internetforbindelsen. Over 50 procent af datatrafikken i Stofas net er derfor nu streamingtjenester, heriblandt betalingstjenester og net-TV.

Nye tilbud udskudt - og ændret strategi

Ligesom de øvrige TV-udbydere vil Stofa i 2015 begynde at tilbyde flere ekstratjenester i TV-pakken - noget, som skulle være begyndt i 2014 men blev udskydt efter de mange problemer. Blandt meget andet vil Stofa tilbyde TV over Internet, bredbånd uden TV til antenneforeningskunder, syvdages TV-arkiv, mobiltelefoni og musiktjenester, og inden nytår vil man også kunne optage TV-programmer og lagre dem på servere hos SE i stedet for på sin egen fysiske harddisk, så man kan se dem mange steder fra.

I 2014 har SE/Stofa fortsat gravearbejdet med at lægge lysoptiske fiberkabler i jorden, som er transportvejen for internet-, TV- og telefonsignalerne. I 2014 rundede man 249.500 husstande eller 82 procent af alle i SEs hjemområde i, som nu har mulighed for at købe et abonnement. Målet er at nå 97 procent svarende til 305.000 husstande og virksomheder. Lige nu har 178.600 husstande og virksomheder i SEs hjemområde fiberforbindelser liggende lige uden for døren, uden at de dog har valgt at blive koblet på.

Derfor har SE-koncernen ændret strategi, så man i langt højere grad vil arbejde på at få disse kunder til at betale abonnement frem for at fortsætte den omfattende - og dyre - nedgravning af endnu tomme kabelrør andre steder i det syd- og sønderjyske område.

Hovedkontor flyttes fra Horsens

I september tiltrådte Ole Fruekilde Madsen som ny topchef for Stofa efter fire år i spidsen for SE Energi & Klima. Han afløste Klaus Høeg-Hagensen, der i april skiftede job.

SE arbejder nu på inden 2018 at flytte Stofas hovedkontor med 120 medarbejdere fra Horsens til Aarhus for at samle Stofa.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen