Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Stofa har første TV-kanal i ultra-HD klar

pix-Ultra-HD
Der er ikke meget ved at have et ultra-HD-TV, hvis man ikke kan se noget på det, som faktisk er optaget i ultra-HD-kvalitet, der er fire gange højere end fuld-HD. Det skal en ny Viasat-kanal råde bod på. Arkivfoto: John MacDougall, AFP/Scanpix Foto:

Danmarks næststørste TV-leverandør håber at skærpe appetitten på at se TV i højere billedkvalitet og sender derfor gratis Viasat-kanal i ultra-HD frem til nytår.

Den første TV-kanal, som udelukkende leverer billeder i den nye og høje ultra-HD-opløsning, har fået premiere i Danmark.

Det er Danmarks næststørste TV-leverandør, det SE-/Sydenergi-ejede Stofa, der som første kabel-TV-selskab i Europa har lagt Viasat Ultra HD gratis ud til alle sine 380.000 TV-kunder. De har hverken brug for en parabol eller en ultra-HD-TV-boks for at kunne kikke med.

Ellers er det kun streamingtjenesten Netflix, som sender i ultra-HD-kvalitet, der har fire gange så mange billedpunkter som et billede i fuld-HD-kvalitet, som de fleste kender. Danmarks fjerdestørste TV-udbyder, elselskabernes Waoo, lancerede i januar i år sin ultra-HD-boks, som dog også kun kan bruges til Netflix-film, hvis man har abonnement dér.

Stadig en nichekanal

»Viasat Ultra HD-kanalen er lagt ud som en prøvekanal, som alle kan se gratis med på frem til nytår. Fra 2017 bliver den så en betalingskanal. Omkring 20 procent af de TV, der står i danske hjem, kan vise ultra-HD, men ingen TV-kanaler sender i ultra-HD. De, der har købt et stort 65-tommer TV med ultra-HD, vil jo gerne kunne udnytte skærmen med skarpere, flere og mere livagtige farver,« siger Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Stofa.

Billede

Stofa, der især leverer TV og bredbånd til antenneforeninger over hele Danmark, lancerede den nye kanal i fredags på den årlige Stofa-dag, hvor omkring 300 antenneforeningskunder var samlet.

»Kanalen har ikke en helt logisk programflade. Det er en sammenstilling af det indhold i ultra-HD, som Viasat disponerer over, altså et blandet indhold af blandt andet sport. Lige nu er det virkelig en nichekanal, og måske vil fem-ti procent af vores kunder til næste år vælge at betale for den. Men den er for feinschmeckere, der går rigtigt meget op i billedkvaliteten og gerne både vil kunne vise den frem og selv have glæde af ders investering,« siger Ole Fruekilde Madsen.

Konstant fornyelse for at holde på kunderne

Han tror først, at ultra-HD (som af nogle producenter forvirrende også omtales som »4K«) slår igennem, når de store, danske TV-kanaler begynder at optage og sende i ultra-HD. Indtil da vil det som næsten altid være de store sportsbegivenheder, der bruges til at nå bredere ud.

pix-Aalborg

»I en meget, meget foranderlig TV-verden skal man som TV-udbyder sørge for at skabe innovation og komme med nye tiltag. Ellers kan man lige så godt vælge at stemple ud af denne TV- og underholdningsverden,« siger Stofa-direktøren.

TV-leverandørerne kæmper med, at flere og flere vælger at neddrosle størrelsen på deres TV-pakker eller helt droppe at være TV-abonnement og så i stedet se f.eks. DRs kanaler gratis over internetforbindelsen og derudover købe månedsabonnement til også at se TV 2, Viasat-kanaler, Netflix og meget mere over netforbindelsen. Derfor gør TV-leverandørerne alt for at kunne holde på deres kunder.

pix-Stofa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen