Berlingske Business
17:42

Stigende problemer med e-mails i virksomhederne

Danske virksomheder har stigende problemer med e-mails, der er blevet en alvorlig tidsrøver.


Det er er ikke kun uønskede

e-mails fra andre erhvervsdrivende - såkaldt spam - som generer. Et mindst lige så stort problem er forkert intern brug af

de elektroniske beskeder.


Strømmen af mere eller mindre relevante interne beskeder, som distribueres via e-mail har taget

overhånd, giver stress til modtagerne og er en mislykket kommunikation.



Mangler omtanke

- Det største problem

er, at man i virksomhederne ikke tænker sig om, når man bruger e-mails internt. Før de elektroniske beskeder blev

der sendt færre kopier i cirkulation. Nu er det nemt at sende en elektronisk kopi af noter og rapporter til kolleger og chefer,

som slet ikke har behov for informationerne. Men afsenderne bør tænke på, at dem, som modtager en mail, skal forholde

sig til indholdet, og det tager tid. Den største risiko ved de mange mails er, at vigtige ting glipper, mens irrelevante beskeder

tager uforholdsvis mæssigt megen tid, siger kommunikationsrådgiver Anne Katrine lund.


Hun har specialiseret sig i

virksomheders brug af e-mails og internet.


Anne Katrine Lund nævner i flæng eksempler på interne elektroniske beskeder,

som sendes ud til for mange modtagere.


Eksempelvis en besked til medarbejderne i en stor koncern om, at der står en bil

ulovligt parkeret foran virksomheden. Den tid, som de mange medarbejdere bruger på at læse beskeden, koster mere i tid,

end prisen for at få Falck til at flytte bilen. Derudover kommer der mails fra kantinen med ugens menu og meddelser om fødselsdage

m.v. En chef, som modtager en mail cc., kan også komme til at bruge for meget tid på at tænke over, hvorfor han

eller hun har modtaget lige netop denne besked.


En anden risiko er, at medarbejderne modtager så mange mails, at de bliver immune

overfor meddelelser og ikke får alle vigtige informationer med. Eller de bruger så meget tid på mails, at de forsømmer

den fysiske og telefoniske kontakt med kunderne.


- Undersøgelser i USA har vist, at medarbejdere med adgang til e-mails

i gennemsnit bruger en time for meget på e-mails. Der er ikke noget, som tyder på, at problemet er mindre herhjemme. Der

er også mange virksomheder, der har indført restriktioner på medarbejdernes brug af e-mails herhjemme, siger Anne

Katrine Lund.


Der er ikke hidtil ført statistikker over omfanget af spam på den danske del af internet. Spam er

uønskede e-mails fra sælgere til såvel private som erhvervsliv. Forbrugerombudsmanden lancerede mandag hjemmesiden www.net-tjek.dk,

hvor danskerne blandt andet kan klage over spam. En klage kan gennemføres ved at videresende spam elektronisk til en


e-mailadresse

hos forbrugerombudsmanden. Og det er der er rigtig mange, som har gjort:


- Den første dag modtog vi over 100 klager. Det

er overvældende og langt flere, end vi havde ventet, siger fuldmægtig hos forbrugerombudsmanden, Malene Winther.


For

virksomhederne kan det være et problem, at det ikke er gået op for afsenderne, at det ikke er lovligt at sende uopfordrede

e-mails til virksomheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen