Berlingske Business

Stenrig norsk skibsreder køber teletopchefs privatfly

pix-Jon Fredrik Baksaas
Den norske Telenor-koncern har hovedsæde i den tidligere lufthavnsbygning i Fornebu uden for Oslo og har hidtil også haft en andel i et privatfly til topledelsen. Men nu er flyet solgt. Arkivfoto: Telenor

Nu må teletoppen tage almindelige rutefly, når den skal rundt i verden.

Samtidig med den store flymesse i Paris har en spektakulær flyhandel fundet sted i Norge.

Her har den 67-årige skibsreder Pål Smith-Kielland, som er en af de rigeste mænd i Oslo-området, købt det privatfly, som den afgående topchef for telegiganten Telenor, Jon Fredrik Baksaas, ellers har haft til sin rådighed, skriver det norske dagblad Dagens Næringsliv.

Der er tale om en Cessna Citation Bravo fra 2002 med plads til syv personer, som Telenor - der hører til blandt verdens ti største teleselskaber - har ejet halvparten af gennem tre år. Det er den anden ejer, fondsbestyreren Altor, der har ønsket at sælge, fordi man ikke længere har brug for at have et fly.

Altor-partner Hugo Maurstad siger til Dagens Næringsliv, at flyet blev solgt for næsten samme beløb, som det i sin tid blev købt for, nemlig omkring to millioner euro.

Telenor har endnu ikke taget stilling til, om der er brug for et særligt privatfly til ledelsen fremover. Indtil videre vil de rejse med almindelig rutetrafik og om fornødent leje fly, hvis særlige behov opstår.

FRANCE PARIS AIR SHOW 2013

Nu skal Cessna-flyet indgå i Pål Smith-Kiellands flyselskab Hesnes Air, hvor det skal lejes ud.

Jon Fredrik Baksaas går efter 13 år på topposten på pension 17. august. Sigve Brekke, der har været i Telenor siden 1999 og siden 2008 har været chef for Telenor i Asien, bliver ny topchef.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen