Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Stavefejl plager hjemmesider

Når en virksomhed staver sit navn på flere forskellige måder, eller når en ejendomsmægler ikke kan stave til "facade", er det et dårligt signal, man sender til kunderne.

Alligevel har over halvdelen af de danske virksomheder masser af den slags fejl på deres hjemmesider, viser ny undersøgelse foretaget af cand.mag Tanja Tjerry. Hun har lavet en stikprøvekontrol af 50 danske hjemmesider, og resultatet er skuffende. Mens hjemmesiderne ofte er veldesignede og fyldt med gode funktioner, er der ikke brugt mange kræfter på at få styr på grammatikken. Det er en forkert disponering, mener Tanja Tjerry.

- Det er sørgeligt at opleve en flot hjemmeside, hvor det hele kører, og så blive forstyrret af stavefejl. Det koster forbavsende lidt at få styr på den slags i forhold til, hvad en tekniker koster, og det er beklageligt, at man ikke foretager den investering, siger Tanja Tjerry.

Rod i reklamerne

Ifølge undersøgelsen er det både store og små virksomheder, der kæmper med det danske sprog, og mens det måske ikke er overraskende, at en håndværksmester har et par stavefejl, er det straks mere bekymrende, når flere reklamebureauer har rod i grammatikken.

- Jeg har observeret mange fejl hos reklamebureauer. De burde ellers kunne skrive, og set fra en kundes synspunkt er det bestemt ikke tillidsvækkende. Mange af de helt små virksomheder har måske ikke ressourcerne, men der er også eksempler på store virksomheder, der har mange fejl. Blandt andet er der en stor, dansk bank med nogle graverende fejl, fortæller Tanja Tjerry.

Ifølge Tanja Tjerry tager virksomhederne meget let på sproglige og grammatiske fejl, og de færreste er indstillet på at afsætte flere ressourcer på området.

- Jeg tror, at der er mange, der mener, de har kunder nok, og at fejlene ikke koster dem kunder, men det er en meget farlig indstilling. Stave- og trykfejl koster i længden troværdighed, mener Tanja Tjerry.

Fejl i oversættelsen

Mange danske virksomheder har også en engelsk udgave af deres hjemmeside, men desværre er det ofte hjemmelavede oversættelser med dertil hørende fejl, der præger billedet.

- Hvis det er en virksomhed, der har en engelsk version, må man gå ud fra, at det er en internationalt orienteret virksomhed. Det billede krakelerer, hvis oversættelsen er mangelfuld eller i værste fald forkert, påpeger Tanja Tjerry.

Især i forhold til udenlandske kunder er det vigtigt at have styr på oversættelsen, hvor banale fejl hurtigt kan få fatale konsekvenser i forhold til at få en ny kontrakt. Mange af de fejl, som plager de danske hjemmesider, skyldes dog ifølge Tanja Tjerry ikke, at folkeskolen har spillet fallit.

- Mange synes, det er mindre vigtigt at have styr på grammatikken. Ofte er der tale om sjusk, som de hurtigt kan rette, når de bliver gjort opmærksom på det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen