Berlingske Business

Statens Indkøb har sikret sig musefældeklausul

SKI
ARKIVFOTO. Signe Lynggaard Madsen, direktør i Statens og Kommunernes Indkøbs Service. Foto:

Hvis det viser sig, at Atea ikke opfylder betingelserne i den computeraftale, som IT-virksomheden har indgået med SKI, så kan indkøbsgiganten træde ud af aftalen uden videre.

Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI), som årligt køber ind for milliarder af kroner hos private virksomheder, sikrede sig med livrem og seler, da SKI indgik en computer aftale til 500 mio. kroner med den bestikkelsesmistænkte IT-virksomhed Atea.

»Vi har sikret os en betinget indgåelse af kontrakten med Atea. Hvis forudsætningerne for indgåelsen af den nye computeraftale ikke holder vand, så kan SKI træde ud af aftalen uden videre,« oplyser adm. direktør Signe Lynggaard Madsen. Hun understreger, at det er usædvanligt for SKI at indgå en sådan betinget aftale:

»Vi har aldrig tidligere foretaget en betinget tildeling. Det er noget helt særligt, og vi har gjort det, fordi, sagen er så speciel,« siger indkøbsdirektøren.

15BUSIb-Kunoee#2.jpg

Atea svæver altså i fare for at miste kontrakten, hvis det viser sig, at adm. direktør Morten Feldings redegørelser til SKI ikke er korrekte.

I begyndelsen af juli vandt Atea computeraftalen om levering af computere til 77 kommuner på trods af involveringen i en sag om mulig bestikkelse. Udbuddet var blevet udskudt flere gange på grund af bestikkelsessagen, der fik SKI til at frygte, at SKI-midler var blevet brugt til at smøre medarbejdere i Region Sjælland. Men Atea garanterede, at det ikke er tilfældet, og virksomheden vandt kontrakten, der løber i tre år.

atea

Fredag blev der travlhed hos statens og kommunernes indkøbsgigant, da Berlingske kom på gaden. Avisen kunne nemlig afsløre en hidtil hemmeligholdt lydoptagelse, hvor Ateas danske topchef, Morten Felding, snakkede overraskende åbenhjertigt om en række elementer i bestikkelsessagen, herunder den formodede bestikkelseskonto, som bl.a. har betalt for en luksusrejse til Dubai. Morten Feldings udtalelser adskilte sig tilsyneladende på flere punkter fra den redegørelse, han inden sommerferien indleverede til SKI om bestikkelsessagen.

Berlingske havde lagt lydoptagelsen på nettet, så alle læsere kunne lytte med, hvilket bla. SKIs medarbejdere benyttede sig af.

q

Alvorlig sag

Signe Lynggaard Madsen siger om lyoptagelsen:

»Der skal ikke herske tvivl om, at SKI ser med stor alvor på sagen generelt og i særdeleshed på bestikkelse. Men vi er hverken anklager eller dommer i denne sag. Vi befinder os i det strafferetlige univers, og det er alvorlige anklager, vi har med at gøre. Og jeg kan forstå, at lydfilen er videregivet til anklagemyndigheden.«

Allerede inden SKI indgik den store computeraftale med Atea, hentede indkøbsgiganten råd hos statens advokat Kammeradvokaten, som vurderede, at SKI godt kunne indgå aftalen på visse betingelser. Efter Berlingskes offentliggørelse af lydoptagelsen i går var SKI igen omkring Kammeradvokaten.

14BUSbizz-forside.jpg

»Vi har drøftet sagen med Kammeradvokaten, som har rådet os til indtil videre at afvente anklagemyndighedens videre vurdering af sagen.

For mig er det afgørende, at de garantier, Ateas direktør har givet i forhold til SKIs kontrakter er korrekte. Vi har modtaget to redegørelser fra Atea, og hvis det viser sig, at grundlaget for redegørelserne er forkert, så har vi en ny situation,« siger Signe Lynggaard Madsen, som understreger, at SKI ikke kan vurdere sagen det på det grundlag, virksomheden har kendskab til fra pressen.

TV: Hemmelig båndoptagelse afslører ATEA-direktør

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen