Berlingske Business

StarOffice til salg i ny version

StarOffice, en af de ret fåtallige alternativer til Microsofts Office-pakke, er netop blevet udsendt i en ny version, der ventes

at foreligge på dansk i slutningen af denne måned. Den byder selvfølgelig på en række forbedringer

og udbygninger, men i modsætning til sin forgænger er den ikke gratis.


StarOffice version 5.2 kunne downloades gratis

fra internet, men den nye version 6.0 kommer i en boks med software-cd, installationsguide, brugermanual, support og webbaseret uddannelse.




Og boksen koster altså penge, men ikke nær så mange som Microsofts kontorpakke. Sun Microsystems, der udgiver

StarOffice, lover, at bråde private brugere og virksomheder kan spare op til 75 pct. i licensomkostninger. For virksomhedsbrugere

vil prisen ligge på mellem 240 og 480 kr. pr. bruger, afhængigt af antallet, mens uddannelsesinstitutioner kun betaler

omkostningerne for selve cd''en samt forsendelse.



Også gratis pakke

Sun understøtter dog fortsat en gratis kontorpakke

gennem sit engagement i OpenOffice.org, og denne pakke kan downloades gratis fra www.openoffice.org.


- StarOffice 6.0 er et billigt,

kompatibelt og åbent alternativ for virksomheder og brugere, der vil opnå mærkbare besparelser.


- Mere end

otte millioner downloads af tidligere StarOffice-versioner og 4,5 mio. downloads af OpenOffice.org tyder på, at der er en overvældende efterspørgsel

på en omfattende og billig officepakke, der kan køre på mange forskellige platforme, siger Peter Lange, product

marketing manager i Sun Microsystems Danmark.



Meget mere lovende

Version 6.0 får også pæne ord med på

vejen fra uvildig side. Michael Silver, analytiker hos Gartner Group, siger:


- Den er meget mere lovende end 5.2. Sun har fjernet

desktop''en og gjort grænsefladen mere enkel.


- Men vigtigst er det, at kompatibiliteten med Microsoft Office er blevet forbedret.

Med mindre Microsoft ændrer sin nye licenspolitik for officepakker radikalt, vil Suns StarOffice med stor sandsynlighed opnå

en markedsandel på mindst ti pct. inden udgangen af 2004.


Softwaren er en fuldt funktionel office-pakke til dagligdags

opgaver som f.eks. at skabe dokumenter, regneark og præsentationer på Windows, Linux eller Solaris-platformen. Og i kraft

af integrationen med Software AGs databasemaskine AdabasD leverer pakken nu også integreret database-funktionalitet på

alle platforme.


Den fungerer transparent med en lang række forskellige filformater, hvilket gør det muligt for

brugere af andre office-pakker, f.eks. Microsoft Office, at arbejde i applikationen.



Filtre

Der anvendes et åbent

og offentligt XML-baseret filformat. Det sikrer, at almindeligt tilgængelige værktøjer kan bruges til at åbne,

redigere og udveksle StarOffice-indhold.


Brugerne vil desuden kunne drage fordel af de mere robuste Microsoft Office import-

og eksportfiltre, herunder support til Microsoft XP, nye dialogbokse, ekstra skabeloner, grafik, clipart og en forbedret hjælpefunktion.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen