Berlingske Business

Stærkt presset Blackberry skifter kurs

BLACKBERRY_chen_Business
Den nye topchef John Chen vil omdanne Blackberry fra primært at være et smartphone-selskab til at være et software og cyber-sikkerhedsselskab. Foto:

Den tidligere så populære smartphone-producent Blackberry er faldet langt fra fordums storhedstider og annoncerede fredag et tab på 4,4 mia. dollar med en omsætning på 1,2 mia. dollar.

Men nu skal selskabets produkt repositioneres, meddeler selskabets topchef John Chen. Det skriver The Guardian. Blackberry skal i fremtiden fokusere på ydelser inden for cyber-sikkerhed, mener Chen. Dermed er den engang så dominerende mobilproducent, hvis telefon blev brugt af selveste USAs præsident Barack Obama, på fuldt tilbagetog fra det smartphone-marked, der gjorde virksomheden til en succes.

»Smartphone-markedet er brutalt. Det er et marked hvor de store spillere Apple, Samsung og et par kinesiske selskaber har succes, mens resten kæmper om krummerne fra deres bord,« udtaler Kevin Restivo, smartphone-analytiker hos IDC, til The Guardian.

John Chen, der blev hentet til Blackberry som topchef for blot 45 dage siden fra software selskabet Sybase, har siden sin tiltrædelse afskediget flere topfolk og anset nye fra folk fra branchen, deriblandt tidligere kollegaer. Det står nu klart, at Chen vil omdanne Blackberry fra primært at være et smartphone-selskab til at være et software og cyber-sikkerhedsselskab.

Derudover vil Chen satse stærkt på forretningskunder, der i dag udgør 80 procent af Blackberry's kundebase. Med Blackberry's dybe lommer med patenter indenfor kryptering og sikkerhed venter Chen, at et sats på at levere sikkerhedsydelser til forretningssegmentet vil kunne udgøre et vendepunkt for det tabsgivende selskab.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen