Berlingske Business

Stærkt comeback for danske fiberselskaber

Fibernet
Foto:

Den hensygnende danske klynge af fiberoptiske virksomheder er vågnet op til dåd. Efter tæt på 15 år i skyggen af dotcom-boblens endeligt i starten af 00’erne, er der igen kommet tryk under kedlerne, skriver Finans.

Det ses tydeligst for det gamle NKT-selskab OFS Fitel, der efter amerikansk ejerskab nu ligger i hænderne på japanske Furukawa. Omsætningen er fordoblet til 760 mio. kr. på tre år, mens bundlinjen er vendt fra et tab på 65 mio. kr. til et overskud på 161 mio. kr. med positive fremtidsforventninger.

Siden år 2000, hvor salget af NKT-selskabet Giga til Intel for knap 10 mia. kr. for alvor viste værdien af de danske spidskompetencer indenfor udstyr og komponenter til at gøre internettet hurtigere, er store dele af klyngens virksomheder blevet solgt op til flere gange.

pix-Gravning

»Dengang var væksten drevet af risikovillige firmaer. I dag er det drevet af et reelt behov for at flytte data. Der er en voldsom investeringskraft i Kina og flere store datacentre, der skal forbindes med hinanden og brugerne. 5G er ikke kommet endnu, men det bliver benzin på bålet,« siger Hans Damsgaard, adm. direktør i OFS Fitel til Finans.

Alt tyder på, at det endnu engang syder og bobler i den fiberoptiske klynge, der igen ser lyst på fremtiden.

Det gælder også for Ibsen Photonics, der efter et kort amerikansk ejerskab nu er ejet af den kendte industrifamilie Foss, og det kinesisk-ejede Accelink.

»Grunden til, at går så godt, at vi ikke kan følge med, er, at behovet bliver større. Hele smartphone-bølgen har taget verden med storm. Det er mobiltelefoni, der driver væksten. De virksomheder, der er tilbage i Danmark, bliver alle købt af store internationale firmaer,« siger adm. direktør i Accelink, Yueqiang Shen.

pix-Fiberkabler

Ifølge Institutdirektør ved Institut for Fotonik på DTU Lars-Ulrik Aaen Andersen er Danmark en interessant spiller på det voksende marked.

»Teleindustrien er ved at få et rebound. Hele vores infrastruktur kommer under pres inden for de næste 5-10 år, med mindre man gør noget for at lægge fiberoptiske kabler, udbygge netværksinfrastrukturen og skifte elektriske signalbehandlinger ud med optiske. Det er en chance, som virksomheder i Danmark uanset størrelse kan nyde godt af,« siger Lars-Ulrik Aaen Andersen.

439385911

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen