Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Stærke kræfter arbejder på flyvende taxier

pix-Fly
Boeing har købt Aurora, som arbejder på flyvende taxier. Det samme gør tyske Lilium, som Skype-medstifter Niklas Zennström har skudt penge i. Fotos: Aurora og Lilium

Flyfabrikkerne Boeing køber dronespecialist, og Skype-stifter investerer i flyvende eltaxier.

Stærke kræfter er i gang for at bemægtige sig luftrummet med flyvende taxier - med eller uden chauffør.

Flyfabrikkerne Boeing har netop købt den amerikanske dronespecialist Aurora Flight Sciences, der arbejder med både droner og pilotløse flysystemer med henblik på at udvikle en hel flåde af små, flyvende taxier til bl.a. den omstridte kørselstjeneste Uber. Og den svenske Skype-milliardær Niklas Zennström har skudt store penge i et tysk iværksætterselskab, Lilium, som arbejder på at bygge flyvende eltaxier.

Aurora er stiftet i 1989 og har specialiseret sig i systemer, som både kan bruges til militær og kommerciel flyvning. Selskabet har arbejdet sammen med Uber om en særlig, flyvende taxi, der kan lette og lande lige som en helikopter, skriver den amerikanske finansavis, Wall Street Journal.

Flere udfordringer

Der er flere udfordringer ved de flyvende taxier. Dels skal hele lovgrundlaget ændres, fordi de vil skulle flyve, hvor også de store luftfartselskaber og anden lufttrafik bevæger sig, dels er der det ikke uvæsentlige spørgsmål om, hvordan man sikrer, at batterierne holder tilstrækkeligt længe til, at man kan nå frem.

Købet af Aurora er Boeings tredje opkøb på under et år af den art. Tidligere har flyfabrikkerne investeret i iværksætterfirmaet Zunum Aero, som arbejder på et elektrisk hybridfly til regional passagerflyvning, og i december købte Boeing Liquid Robotics, som producerer skibe og undersøiske fartøjer.

Mange af teknologierne vil Boeing også kunne anvende i sine egne, bemandede fly. Aurora har sammen med Honeywell og Rolls-Royce udviklet et hybridt elektrofly til det amerikanske forsvarsministerium, Pengaton, skriver tyske Handelsblatt. Flyet har 24 propeller, så det kan bevæge sig som en helikopter og stå helt stille på et bestemt punkt i luften.

Skype-stifter med flyvende eltaxier

Niklas Zennström, som sammen med danske Janus Friis stod bag internettelefoniprogrammet Skype, har investeret i det tyske Lilium med base i München, hvis mål er at udvikle et alternativ til fly og helikoptere, som kan flyve kortere distancer. Flyet med plads til fem passagerer bliver eldrevet og skal kunne tilbagelægge 300 kilometer på en time på et opladet batteri og dermed rejse fra London til Paris på en time.

Flyet skal kunne gå i luften allerede i 2019.

Zennströms investeringsselskab, Atomico, skød i december 100 millioner svenske kroner i selskabet og er hovedinvestor i selskabet sammen med den kinesiske teknologigigant Tencent. Også Twitter-stifter Evan Williams' investeringsselskab, Obvious Ventures, har skudt penge i Lilium, skriver svenske Dagens Industri. Lilium har i september hentet endnu 90 millioner dollars ind.

Også Google og elbilproducenten Tesla interesserer sig for fartøjer, som kan svæve og flyve.

pix-Pixel Buds

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen