Berlingske Business

Spotify vil købe SoundCloud

pix-Soundcloud
Soundcloud har omkring 200 millioner brugere - og dem vil Spotify gerne have fat i.

De svenske musikkæmper forhandler om at gå sammen.

Den svenske streamingkonge, Spotify, er langt fremme i forhandlingerne om at købe lydtjenesten SoundCloud og dermed skærpe konkurrencen på digital musik.

Det er ifølge den britiske finansavis Financial Times ikke klart, hvor meget Spotify vil betale for SoundCloud, der har hovedkvarter i Berlin i Tyskland,  og gør det muligt at lægge egne lydoptagelser ud, optage lyd og dele lydoptagelser.

SoundCloud fik i juni i år 100 millioner dollars fra investorer, der talte Twitter, og har en markedsværdi på omkring 700 millioner dollars eller 4,6 milliarder kroner.

pix-Telia-Zetland

Kunstnere møder brugere

SoundCloud blev stiftet i 2007 i Sverige, og et opkøb vil således forene to af de førende europæiske iværksættervirksomheder på et tidspunkt, hvor de amerikanske giganter Apple og Amazon også optrapper deres tilstedeværelse med egne streamingtjenester. Spotify, der også er svensk, er verdens største musikstreamingtjeneste og rundede 40 millioner betalende brugere - ud over gratisbrugerne -, mens Apple Music nu er oppe på 17 millioner betalende lyttere.

SoundCloud har omkring 200 millioner brugere og en samling på 135 millioner optagelser. Ligesom Spotify er SoundCloud dog stadig en underskudsforretning med et underskud på 39 millioner euro (290 millioner kroner). Det er de mange brugere, der gør selskabet attraktivt at købe op for Spotify, mener analytikere.

Spotifys topchef og medstifter, Daniel Ek, sagde i et interview med svenske TV4 i august, at han ønsker at bringe kunstnere og brugere af musiktjenesten sammen. I dag er kunstnerne ikke selv på Spotify, men de er på SoundCloud.

pix-Tidal

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen