Berlingske Business

Spotify-topchef vil kun sælge til noget større

pix-Daniel Ek
Spotifys topchef, Daniel Ek, er kun interesseret i at sælge, hvis musiktjenesten kan blive endnu større. Arkivfoto: Don Emmert, AFP/Scanpix Foto:

Verdens største musikstreamingtjeneste bliver kun solgt, hvis den derved kan blive endnu større, siger stifter og topchef.

Den svenske netmusiktjeneste Spotify er kun til salg, hvis den kan indgå i noget endnu større.

Det siger stifter og topchef Daniel Ek til det svenske dagblad Dagens Nyheter.

Spotify er verdens største musikstreamingtjeneste. 60 millioner lytter gratis mod at få reklamer, og 15 millioner betaler for at slippe for det, mens de hører al den musik, som de orker, fra Spotifys samling via internetforbindelsen på typisk mobiltelefonen eller tavle-PCen.

Det skal blive større, hvis...

»Vi ønsker at gå videre med vores platform. Det eneste tilfælde, hvor vi ville være interesseret i at sælge virksomheden, er, hvis nogen kan tilbyde muligheden for en større platform,« siger Daniel Ek til avisen.

Spotify vil selv udvide med filmindhold fra musikere, nyhedsorganisationer og TV-stationer.

Den amerikanske iPhone- og iPad-producent Apple ventes mandag aften, 8. juni, at præsentere sin egen musikstreamingtjeneste, hvor man skal betale 10 dollars om måneden for at få adgang. Den ventes at bygge på Beats Music, som Apple købte for tre milliarder dollars i 2014 sammen med hovedtelefonproducenten Beats.

Apple tilbyder en gratis prøveperiode, men derefter skal der betales, hvis man vil være med.

Stadig underskud

Spotify er grundlagt i 2006 i Stockholm og har i dag 1.500 ansatte, heraf de 750 i Sverige. Spotify konkurrerer med andre musiktjenester som Wimp/Tidal, Amazon Prime Music, TDC Play m.fl.

Spotify findes i dag i 58 lande men kører stadig med et kæmpe og voksende millionunderskud. 2014 endte med et minus på 165 millioner euro mod et underskud på 91 millioner euro i 2013, viser det seneste regnskab. Spotify har omvendt øget sin omsætning med 45 procent til en milliard euro.

Daniel Ek og medstifter Martin Lorentzon ejer ikke længere størstedelen af selskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen