Berlingske Business

Spotify rammer 100 millioner brugere uden at se profit

Streaming sparker musikbranchen fremad
ARKIVFOTO 2016 Foto:

Den svenske musikstreamings-gigant Spotify har udbygget sin brugerbase fra 75 mio. til 100 mio. i år, men der er dog fortsat ikke udsigt til profit.

Det skriver den britiske avis The Independent.

De nye tal offentliggjort af Spotify mandag viser, at det Stockholm-baserede firma har 30 millioner betalende månedlige brugere, hvilket gør dem til den klare markedsleder, men størstedelen tolererer dog reklamepauser og lytter gratis med. Konkurrencen er desuden tiltagende i sektoren med introduktionen af Apple Music sidste sommer, franske Deezer og Amazon Prime Music, skriver The Independent.

spot

Spotify har siden sin grundlæggelse i 2016 aldrig set skyggen af profit, og det er der heller ikke udsigt til foreløbig, da firmaet fortsat vil investere i vækst. Flere analytikere udviser bekymring for langtidsudsigterne for Spotifys forretningsmodel, som kræver, at de kan konvertere en stor del af deres gratis brugere til betalende abonnementer.

SPOTIFY

Spotifys underskud på knap 1,3 mia. kr (173,1 mio. euro) sidste år er en stigning på omkring 80 mio. kr. siden 2014.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen