Berlingske Business

Spotify lægger ny musik bag betalingsmur

JAPAN-SWEDEN-MUSIC-INTERNET-TECHNOLOGY
Arkivfoto. Spotify indgår aftale med Universal Music – og dermed forsvinder noget for dem, der hidtil har haft gratis adgang til streaming-tjenesten. Foto:

Spotify indgår aftale med Universal Music – og dermed forsvinder noget for dem, der hidtil har haft gratis adgang til streaming-tjenesten.

Spotify har indgået en aftale med Universal Music, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Aftalen medfører en ny funktion for kunstnerne, der fremover kan kræve, at ny musik kun bliver tilgængelig for betalende brugere de første to uger.

»Vi er klar over, at ikke alle album fra alle kunstnere bør lanceres på samme måde, og derfor har vi arbejdet hårdt sammen med Universal for at nå frem til denne nye, meget fleksible lanceringsmetode,« siger Daniel Ek, der er administrerende direktør i Spotify.

Det betyder, at alle brugere af den reklamefinansierede version af Spotify fremover kan opleve, at musik fra deres yndlingskunstnere ikke bliver tilgængelig for dem før efter to uger.

pix-Spotify

Taylor Swift smækker med døren

Aftalen er kommet i stand efter mange år med bitter strid. Kunstnere og pladeselskaber har i mange år kritiseret Spotify for den reklamefinansierede version.

Hvis brugerne anvender denne version, får de afspillede kunstnere en betydelig dårligere afregning i forhold til versionen med betaling.

Da Universal Musics superstjerne Taylor Swift i 2014 trak al sin musik væk fra Spotify, var det netop på grund af utilfredshed med modellen. Om hun nu vender tilbage til musiktjenesten er der dog ingen forlydender om på nuværende tidspunkt.

pix-Spotify

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen