Berlingske Business

Spotify-konkurrent slår døren ind til det danske marked

SWEDEN-MUSIC-COMPANY-SPOTIFY
Spotify, Wimp, TDC Play, og nu også Deezer. Den endnu ikke så navnkundige, franske streamingtjeneste er en af verdens største på markedet, og nu går de aggressivt ind i Danmark. Foto:

Fransk streaminggigant har et mål om at vippe Spotify af pinden og sætte sig på halvdelen af det danske marked om to år. Det skal ske gennem et samarbejde med mobilselskabet 3.

Spotify, Wimp, TDC Play, og nu også Deezer. Den endnu ikke så navnkundige, franske streamingtjeneste er en af verdens største på markedet, og nu går de aggressivt ind i Danmark.

Inden for to år vil de være den største herhjemme med halvdelen af det danske marked, lyder udmeldingen fra Clement Cezard, der er chef for forretningsudvikling i Deezer.

Det skal blandt andet ske gennem et samarbejde med mobilselskabet 3, som har hen ved en million danske kunder.

Dermed er 3 den sidste af de fire store danske mobilselskaber, der får en streamingtjeneste. David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3, erkender da også, at mange af deres kunder allerede er hoppet ombord hos et af de andre selskaber, som for eksempel Spotify.

»Det handler om, hvornår vi kunne lave en forretningsmodel, som vi også kunne tjene penge på. For et par år siden var det ikke muligt," siger han.

Kagen bliver større

Omkring halvdelen af al den data, der bliver streamet hos 3 i øjeblikket, kommer fra musik. Og Deezer vil da også kigge mod andre kunder for at opfylde deres ambitiøse målsætning.

Men målet er ikke i så høj grad at stjæle kunder fra for eksempel Spotify, som det er at nå de danskere, som stadig piratkopierer og de, som i dag ikke streamer musik.

»Vi kender udfordringerne, men der er helt sikkert plads til to store og til, at vi kan blive den førende tjeneste. Selv om der er etablerede spillere, er der ingen grund til at bekymre sig, om alle kan få en bid af kagen, for kagen bliver kun større,« siger Clement Cezard.

Ikke mindst i Danmark ser han streaming som et begyndende marked. Og bare det seneste år har der da også været fart over feltet, og streaming er blevet den største musikalske indtægtskilde, mens salget af CDer er faldet drastisk.

Rabat til 3-kunder

Efter et indledningstilbud, vil prisen på den fulde Deezer-pakke være 79 kroner om måneden for 3-kunder. Andre må dog slippe 99, hvilket er det samme som hos konkurrenterne Spotify og Wimp.

Men hvor TDC, Telia og Telenor kan tilbyde nogle eller alle kunder gratis musikstreaming gennem deres abonnement, så har det aldrig været på bordet hos 3. David Elsass mener, tiden er løbet fra de samlede pakker, og at kunderne selv skal have lov at vælge, om de ønsker streaming eller ej.

Han har dog et håb om at kunne få lokket så mange af hans kunder med på Deezer-vognen som muligt. For ud over at kunne fastholde kunderne med musik i bagkataloget, så kommer 3 også til at tjene direkte på samarbejdet. Både gennem en procentdel af musikabonnementet og øget dataforbrug.

Hos Deezer handler det i starten om at få en massiv vækst på toplinjen, og efter to år skulle investeringerne gerne være tjent hjem, siger Clement Cezard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen