Berlingske Business

Spotify henter milliard-investering

Spotify_pix
Nu skulle Spotify have lukket aftalen om den ventede nye investering. Musiktjenesten har ifølge Wall Street Journal sikret sig 250 mio. dollar fra et amerikansk ventureselskab. Foto:

Den svensk-stiftede musiktjeneste Spotify har hentet ny kapital på 250 mio. dollar hos amerikansk ventureselskab, skriver Wall Street Journal. Den nye kapital skal understøtte ekspansion.

Den svenske musiktjeneste Spotify, der i dag er etableret i Berlin i Tyskland, har sikre sig en ny ventureinvestering på 250 mio. dollar - svarende til op mod 1,4 mia. kroner.

Tidligere på måden lød det i flere internationale medier, at selskabet lå i forhandlinger om en kommende investering, og ifølge det amerikanske erhvervsmedie Wall Street Journal er aftalen nu i hus ifølge flere kilder bekendt med aftalen.

Investeringsrunden ledes af det Silicon Valley-baserede ventureselskab Technology Crossover Ventures og skal understøtte ekspansionsplanerne hos Spotify, der blandt andet har planer om at lancere Japan.

Investeringen på 250 mio. dollar sender dermed vurderingen af Spotifys værdi over fire mia. dollar - eller mere end 22 mia. kroner, skriver Wall Street Journal. Begge selskaber har dog afvist at udtale sig om sagen.

SWEDEN-MUSIC-COMPANY-SPOTIFY

Allerede tidligere i november meddelte Sky News, at Spotify var ved at lukke aftalen om en ny kapitalindsprøjtning fra et amerikansk investeringsselskab. I den forbindelse lød vurderingen i den svenske finansavis, Dagens Industri, at musiktjenesten dermed også kunne få ny styrke til at rykke ind på filmfeltet.

Der var allerede i foråret forlydender om, at Spotify skulle have planer om at udvide tilbuddet om streaming af musik til også at få film på de digitale hylder. Det amerikanske erhvervsmedie Business Insider meddelte i foråret, at planerne blandt andet gik på at investere både i egne produkter og på at købe film ind.

De planer har den svenske direktør og medstifter af Spotify Daniel Ek dog ikke kommenteret direkte på, mens oplyst til teknologimediet CNET, at han ikke vil udelukke det. Men at Spotify indtil videre fokuserer på musik.

Den nye milliard-investering skal ifølge Wall Street Journal da også understøtte den ekspansion, som Spotify er i fuld gang med allerede.

For et år siden var tjenesten rullet ud i 17 lande, i dag er den tilgængelig på 32 markeder, ligesom selskabet har en aftale med 25 teleoperatører i verden. Spotify har i dag omkring 24 mio. aktive brugere, hvor seks mio. har tilmeldt sig en af de to betalingsmodeller, musiktjenesten tilbyder. Ifølge Spotify er der mere end 20 mio. sange tilgængelig på tjenesten.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters kunne Spotify i sommer meddele om en omsætning på 577 mio. dollar - mod 435 mio. euro - mod omkring 256 mio. året før, mens investeringen i den globale vækst havde kostet på bundlinjen, hvor underskuddet var øget til 88 mio. dollar - mod omkring 61 mio. året før.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen