Berlingske Business

Spotify fik succesfuld debut på Wall Street

SPOTIFY-IPO/FLAG
Musiktjenesten Spotify, der blev stiftet af svenskerne Daniel Ek og Martin Lorentzon, blev tirsdag noteret på den amerikanske børs Foto:

Den amerikanske musik-streamingtjeneste Spotify fik en succesfuld introduktion på børsen i New York tirsdag. Aktien lukkede med en stigning på 13 pct. i forhold til referenceprisen, men under dagens højdepunkt.

Referencekursen var 132 dollar, men Spotify-aktien åbnede i 165,90 dollar tirsdag og nåede en top på 169 dollar, inden aktien faldt tilbage til slutkursen 149,01 dollar.

Musik-streamingtjenesten udførte i modsætning til en traditionel børsintroduktion en direkte notering, hvilket betyder, at der ikke var banker bag tilbuddet, og at der ikke var fastsat et introduktionsinterval eller en introduktionspris forud for debuten på New York Stock Exchange (NYSE).

I stedet fastsatte NYSE en referencepris på 132 dollar mandag aften baseret på tidligere handler på det private marked. Så i sidste ende var introduktionsprisen baseret på investorernes efterspørgsel.

- Spotify er ikke ved at rejse kapital, og vores aktionærer og medarbejdere har frit kunne købe og sælge vores aktier i årevis, forklarede selskabets topchef, Daniel Ek, ifølge CNBC mandag og fortsatte:

Onsdag d. 28/3-2018

- Så selv om vi præsenterer os på en større scene, ændrer det ikke på, hvem vi er, hvad vi gør, eller hvordan vi arbejder.

Virksomheden omsatte ifølge regnskabet for næsten 5 mia. dollar i 2017, mens der var et driftsunderskud på 461,3 mio. dollar.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen