Berlingske Business

Spilbranchen er i knæ

Spilbranchen er i knæ - 1
Trods finanskrise klarer computerspilsbranchen sig glimrende. Men forbrugerne køber ikke danske spil. Foto:

Der sælges spillekonsoller og computerspil som aldrig før – men den danske spilbranche er langt fra i storform. Det er ikke piratkopiering, der er årsagen, lyder meldingen.

Da brancheforeningen Multimedieforeningen i sidste uge udsendte branchetallene for salget af spillekonsoller i Danmark, udstillede de samtidig en dansk branche, der er fanget i et stort paradoks.

Mens salget af spillekonsoller som Nintendo Wii, Playstation 3 og Xbox 360 – og computerspil stiger generelt, og sætter danske salgsrekorder midt under en tordnende finanskrise, er den danske spiludviklingsbranche fanget i noget, der umiddelbart kan minde om en temmelig ond cirkel. Siden verdenssuccesen med spillet Hitman, har der nemlig været langt mellem de danske succeshistorier, og mens omsætningen på spil vokser, kæmper den danske branche for at holde sig på benene.

I årets første syv måneder solgte konsollerne således for 242 mio. kroner – mens salget af PC-spil og konsolspil endte på 417 mio. kroner. Begge dele er ifølge Multimedieforeningen rekord. Men perioden spændte også over en konkurs hos den store danske spilproducent, Deadline Games og en række andre konkurser hos mindre selskaber i samme branche – alle sammen selskaber, der ellers angiveligt rummede kreativ kapital nok til at skabe en ny, dansk spilsucces.

Udenlandske spil
Deadline Games havde 45 ansatte og omsatte sidste år for 44 mio. kroner – med et underskud på 28 mio. – og hørte til blandt de største i en branche, der i Danmark primært består af et fragmenteret kludetæppe af små udviklere, der over en bred kam er i bekneb for penge.

»Man skulle jo gerne tro, at en øget beholdning af konsoller også ville betyde en stigende efterspørgsel på spil, men det er spil, der i langt overvejende grad er produceret af udenlandske selskaber. De danske spiludviklere kan bare ikke være med i kampen, fordi det er så dyrt at producere spil,« siger Annette Jacobsen, der er formand for Multimedieforeningen og salgsdirektør for Playstation hos Nordisk Film.

Spilbranchen anses fra politisk side så lovende, at økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) tidligere på året valgte at kåre branchen til en af i alt fire »oplevelseszoner«, hvor Danmark har et ganske særligt vækstpotentiale i den såkaldte oplevelsesøkonomi. Det giver virksomhederne adgang til at søge i en støttepulje på i alt 90 mio. kroner. Men det er kun én blandt flere støtteordninger, og der er stadig for få penge.

»Vi har fortsat en stor udfordring med at få en sammenhængende dansk spilindustri. Problemet i branchen lige nu er, at man skal have investeringskapital for at sætte en produktion i gang. Men branchen skal også selv lære at være bedre købmænd. Udviklingselskaberne skal simpelthen være bedre til virksomhedsdrift, for det er jo faktorer, som investorer lægger stor vægt på,« siger formanden for producentforeningen, Klaus Hansen.

Når snakken falder på den danske computerspilbranche er det altid det superstorsælgende spil Hitman, der nævnes. Det blev produceret af IO Interactive, der havde Janos Flösser i spidsen. Han har senere været meget kritisk over for danske producenters muligheder for at lave en ny kassesucces som Hitman. Blandt andet har han tidligere udtalt, at investeringerne i den danske branche kommer alt for sent.

Det heftige finansieringsbehov kombineret med den manglende finansiering betyder da også, at store dele af branchen har rettet blikket mod spil til mobiltelefoner, nettet og andre platforme, hvor distributionen og produktionen er billigere end til konsoller. Desværre betyder det, at der også er hårdere konkurrence.

Den store og delvis statslige investeringsfond, Vækstfonden, er dog stadig dybt involveret i den danske spilbranche. Og fonden har stadig troen på, at investeringerne i spilbranchen vil gå i sort på et tidspunkt. Men Søren Steen Rasmussen, der er partner og ansvarlig for fondens aktiviteter i IT-relaterede virksomheder, pointerer også, at spilbranchen er en udfordrende branche at holde styr på.

»Det er en investeringstype, der kræver meget af investorerne, fordi det er så risikabelt. Spilbranchen er jo binær: Enten bliver spillet en succes, eller også bliver det ikke. Men på mange måder kan branchen sammenlignes med Hollywood-produktionerne inden for film – dem laver vi jo ikke i Danmark, selv om vi sagtens kan få succes med en dansk film,« siger han.

Så som så med profit
Vækstfonden har over de seneste syv-otte år investeret godt og vel 32,5 mio. kr. i den danske spilbranche. Det er penge, der er investeret ud fra devisen om, at man som venturekapitalist kun får rigtig succes med hver tiende investering, hvorfor Søren Steen Rasmussen har svært ved at evaluere de enkelte investeringer hver for sig. Til gengæld tror han på, at den danske spilbranche sagtens kan have en fremtid – dog bare ikke i sværvægterklassen.

»Vi får ikke flere Hitman-successer. Men vi kan sagtens få store successer med f.eks. iPhone-baserede spil, der vokser op organisk. Det er mulighedernes kunst, og det har nok også noget at gøre med, at spilvirksomhederne traditionelt ikke har været gode nok til at drive deres virksomheder,« siger han.

Den danske spilbranche omfatter ca. 50 virksom­heder og beskæftiger cirka 500 mand. Branchen formodes at omsætte for under 300 mio. kroner årligt, mens det er så som så med profitten. Også flere udenlandske producenter står svagt – men det skyldes blandt andet, at de store titler først udkommer i årets andet halvår.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen